Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2020

Οι “δέκα εντολές” για μια καλή πορεία στο Γυμνάσιο

    Παρακολουθώ με ιδιαίτερη προσοχή τον καθηγητή μου στην τάξη και προσπαθώ να αποκομίσω όσο γίνεται περισσότερες γνώσεις απ’ αυτόν.
    Συμμετέχω στο μάθημα δίνοντας όσο μπορώ πιο σωστές απαντήσεις, διδάσκομαι και από τα λάθη μου και προσπαθώ να μην τα επαναλάβω...

Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2020

Δύο κυκλικά πλαίσια

Δύο κυκλικά πλαίσια το “μπλε” και το “κόκκινο”, με ακτίνες α και 2α αντίστοιχα, είναι κατασκευασμένα από το ίδιο σύρμα, που παρουσιάζει σταθερή αντίσταση ανά μονάδα μήκους λ, και έχουν τοποθετηθεί με τρόπο ώστε τα κέντρα τους και τα επίπεδά τους να ταυτίζονταιΚάποια χρονική στιγμή, που θεωρείται αρχή μέτρησης του χρόνου, δημιουργείται σε ολόκληρο το εσωτερικό του μπλε πλαισίου, και μόνο εκεί, ομογενές μαγνητικό πεδίο, που η έντασή του Β είναι κάθετη στην επιφάνεια του πλαισίου και μεταβάλλεται με τον χρόνο t σύμφωνα με την εξίσωση Β=νt, όπου ν θετική σταθερά...

                           συνέχεια...

Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2020

Αιρετικά διαγράμματα


Ένα κινητό, που θεωρείται υλικό σημείο, ξεκινάει τη χρονική στιγμή 0, από το σημείο Ο και κινείται με σταθερή ταχύτητα 10
m/s “κατά κείθε” επί χρόνο 3s, στη συνέχεια παραμένει ακίνητο επί χρόνο 1s, και στη συνέχεια κινείται “κατά δώθε” με ταχύτητα 20m/s επί χρόνο 2s.

Να σχεδιαστούν σε συνάρτηση με τον χρόνο:

α. η ταχύτητά του

β. η θέση του

                            συνέχεια...

                             


Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2020

Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτροστατικές αλληλεπιδράσεις

η επιτυχία των πειραματικών δραστηριοτήτων είναι μεγαλύτερη όταν γίνεται χρήση της ηλεκτροστατικής μηχανής και όταν είναι μικρή η υγρασία της ατμόσφαιρας

αντί για πλαστικό χάρακα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, ράβδο από εβονίτη ή γυαλί

                   συνέχεια...

Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2020

Ο δεξιόστροφος κοχλίας

καρφώνω (θεωρητικά) τον δεξιόστροφο κοχλία στην κοινή αρχή των διανυσμάτων Ι και Β κάθετα με το επίπεδο που αυτά ορίζουν, το οποίο εν προκειμένω είναι η σελίδα, είμαι εμπρός από τη σελίδα, περιστρέφω, κατά τον συντομότερο δρόμο, το διάνυσμα Ι ώστε αυτό να συμπέσει με το διάνυσμα Β και με ίδια φορά περιστρέφω και τον κοχλία, δηλαδή δεξιόστροφα, άρα ο κοχλίας βιδώνει, η μύτη του προχωρεί προς τα μέσα, αυτή είναι και η φορά της δύναμης
Laplace, άρα η δύναμη Laplace είναι κάθετη στη σελίδα και έχει φορά προς τα μέσα

                           συνέχεια... 

Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2020

Ερωτήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτρισμός

Πώς μπορούμε να διαπιστώσουμε αν ένα σώμα είναι φορτισμένο;

Απάντηση

Μπορούμε να το διαπιστώσουμε με τη βοήθεια του ηλεκτρικού εκκρεμούς (απλού οργάνου που αποτελείται από ελαφρό αντικείμενο, π. χ. χαρτί, σφαιρικού σχήματος, κρεμασμένου με νήμα από σταθερό σημείο).

Πλησιάζουμε το σώμα στο σφαιρίδιο του εκκρεμούς και αν παρατηρήσουμε ότι το σφαιρίδιο αποκλίνει από την κατακόρυφη το σώμα είναι φορτισμένο, αν όχι δεν είναι.

(προσοχή το είδος του φορτίου δεν μπορούμε να το διαπιστώσουμε με αυτό το πείραμα)

             συνέχεια...

η αγορά ενός καλού βιβλίου Φυσικής είναι επένδυση

θα βρείτε σε κάθε κεφάλαιο:

   ερωτήσεις θεωρίας, με πλήρη κάλυψη της ύλης, άμεση απάντηση, παρατηρήσεις και επισημάνσεις

   δραστηριότητες με απλά πειράματα, όλες τις υποχρεωτικές και μη πειραματικές ασκήσεις, διαθεματικές προσεγγίσεις και συνθετικές εργασίες...

πρόχειρο διαγώνισμα με υπόδειξη-απάντηση

           συνέχεια...


καλή αρχή στη Φυσική, φίλε μαθητή της Α Γυμνασίου

 α, ναι…

κι’ αν δεν φτάσεις ακριβώς στην κορφή,

(γιατί μερικοί λένε πως δεν υπάρχει κορφή,

κι άλλοι λένε πως ανεβαίνει κι αυτή μαζί σου

και δεν την φτάνεις ποτέ…)

δε …χάλασε κι’ ο κόσμος!

πολλές φορές το ταξίδι αξίζει για το ταξίδι.

καλό ταξίδι λοιπόν…

                   συνέχεια...


Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020

Η έννοια δύναμη

όταν ένα σώμα δέχεται μια δύναμη δεν μπορεί το σημείο εφαρμογής αυτής της δύναμης να είναι σημείο κάποιου άλλου σώματος,το σημείο εφαρμογής, δηλαδή, μας δείχνει τον “ιδιοκτήτη” μιας δύναμης, γνώση ιδιαίτερα χρήσιμη όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τη συνισταμένη δυνάμεων που έχει νόημα μόνο αν όλες οι δυνάμεις ασκούνται στο ίδιο σώμα
             συνέχεια...


Δευτέρα 29 Ιουνίου 2020

Τελικά πόσες περιστροφές κάνει ο δίσκος;


Αυτό το φετινό Δ5 στις Πανελλήνιες του “παλιού”...
οι “μένουμε 6,75” λέμε: βρίσκουμε πόσες φορές χωράει το μήκος της περιφέρειας του δίσκου στο μήκος του τεταρτοκυκλίου και από αυτό αφαιρούμε ¼, αυτό είναι το πλήθος των περιστροφών του δίσκου
οι “επιμένουμε 7” λένε: βρίσκουμε πόσες φορές χωράει το μήκος της περιφέρειας του δίσκου στο μήκος του τεταρτοκυκλίου και αυτό είναι το πλήθος των περιστροφών του δίσκου
Οπότε ας συνεχίσουμε το “πείραμα”...
Κρατάμε το ίδιο τεταρτημόριο, αλλά χρησιμοποιούμε όλο και μεγαλύτερους δίσκους (τα “δοντάκια” και τα “κενά” έχουν τις αρχικές διαστάσεις)
στ. ο δίσκος έχει 2800 “δοντάκια” (r=R)
οι 6,75 βρίσκουμε 0 περιστροφές, οι 7 βρίσκουν 0,25 περιστροφές
Ώπα! 0,25 περιστροφές; μα πώς θα τις κάνει;
αφού είναι ήδη τέρμα κάτω, αμέσως με το που τοποθετήθηκε, χωρίς να κινηθεί καθόλου

Σάββατο 27 Ιουνίου 2020

Με αφορμή το Δ5

Κάποια χρονική στιγμή ο δίσκος αρχίζει να περιστρέφεται, όπως οι δείκτες του ρολογιού, και ταυτόχρονα η ράβδος αρχίζει να περιστρέφεται γύρω από το άκρο της Α, αντίθετα με τους δείκτες του ρολογιού
Όταν η ράβδος βρίσκεται ξανά, για πρώτη φορά, στην αρχική της θέση, ο δίσκος μόλις και φτάνει στο άκρο της Β.
γ. πόσες περιστροφές έχει κάνει ο δίσκος;
δ. πως κινήθηκε η κόκκινη ακτίνα σε σχέση με το κέντρο του δίσκου;



Τρίτη 23 Ιουνίου 2020

Πανελλήνιες Φυσικής 2020

αν ο δίσκος αφήνονταν χωρίς δυνατότητα περιστροφής σε σχέση με το σημείο επαφής του με το ημικύκλιο, π.χ. περασμένος με μικρό κρίκο στην περιφέρεια του ημικυκλίου, θα είχε κάνει “παθητικά” ¼ περιστροφής αντίθετα με τους δείκτες του ρολογιού, διότι η ακτίνα αρχικής επαφής του με το ημικύκλιο, από οριζόντια γίνεται κατακόρυφη, όπως φαίνεται στην εικόνα, στην περίπτωσή μας κάνει και “ενεργητικά” 2πR/4:2πr=7 περιστροφές όπως οι δείκτες του ρολογιού, άρα συνολικά 7- ¼=27/4=6,75 περιστροφές όπως οι δείκτες του ρολογιού

Δευτέρα 15 Ιουνίου 2020

Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Γ΄Λυκείου: ηλεκτρομαγνητισμός


Σε μια περιοχή όπου υπάρχει ομογενές, χρονικά μεταβαλλόμενο, μαγνητικό πεδίο, του οποίου η μαγνητική επαγωγή μεταβάλλεται με τον χρόνο όπως φαίνεται στο διπλανό διάγραμμα, είναι τοποθετημένο αγώγιμο κυκλικό πλαίσιο, με το επίπεδό του κάθετο στις δυναμικές γραμμές του πεδίου.
Α. να σχεδιασθεί το διάγραμμα...
Β. Να βρεθεί το φορτίο που...


Πέμπτη 11 Ιουνίου 2020

οδηγίες προς "ναυτιλομένους"...

1. διαβάζουμε μία φορά προσεκτικά όλα τα θέματα
2. διαβάζουμε δεύτερη φορά περισσότερο προσεκτικά όλα τα θέματα, εντοπίζοντας αυτά που γνωρίζουμε καλά
3. αρχίζουμε να γράφουμε από αυτά που γνωρίζουμε καλά
4. ξαναδιαβάζουμε προσεκτικά όλα τα υπόλοιπα θέματα
5. γράφουμε πιθανές απαντήσεις σε όλα τα υπόλοιπα θέματα και σε αυτά που δεν ξέρουμε 
6. παίρνουμε μια βαθειά ανάσα
7. ξαναδιαβάζουμε όλα τα θέματα και βεβαιωνόμαστε ότι τα προσπαθήσαμε όλα, μα όλα
καλή επιτυχία βρε, 
μια μάχη είναι, όχι ο πόλεμος… 


Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

Ερωτήσεις Φυσικής Γ΄Λυκείου: διαγράμματα μεγεθών

Δύο ευθύγραμμοι αγωγοί, “απείρου” μήκους, βρίσκονται πάνω σε οριζόντιο επίπεδο, όπου υπάρχει κατακόρυφο ομογενές και χρονικά σταθερό μαγνητικό πεδίο μόνο στο εσωτερικό της γωνίας που σχηματίζουν οι αγωγοί. Τρίτος ευθύγραμμος αγωγός, επίσης “απείρου” μήκους, ξεκινά, τη χρονική στιγμή μηδέν, να κινείται από την κορυφή της γωνίας με τρόπο που φαίνεται στην εικόνα, ώστε να παραμένει διαρκώς σε επαφή με τους δύο άλλους αγωγούς και η ταχύτητά του να είναι συνέχεια πάνω στη διχοτόμο της γωνίας. Να επιλεγεί, αιτιολογημένα, ποια από…