Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2021

Τί δείχνει, τί εκφράζει ένα φυσικό μέγεθος;

Ε, ναι, αφού λύσαμε, λέμε τώρα, το θέμα ποιος ορισμός είναι “νόμιμος”, ποιος “παράνομος” και ποιος “ημιπαράνομος”, ας κουβεντιάσουμε και το θέμα που έπεται του ορισμού: τί δείχνει, τί εκφράζει ένα φυσικό μέγεθος, στη συνήθη περίπτωση που ο ορισμός, εκτός από τη διατύπωση, έχει και μαθηματικό τύπο με μορφή κλάσματος;

                           συνέχεια....


Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2021

Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: σύνδεση αντιστατών

Αν στα άκρα του πρώτου αντιστάτη εφαρμόζεται τάση V1 =4V

να βρεθούν:

α. η ένταση Ι1 του ρεύματος που τον διαρρέει

ε. η ολική αντίσταση R του συστήματος, η τάση V στα άκρα του και η ένταση Ι του ρεύματος που το διαρρέει.

                       συνέχεια...


Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2021

Μικρή, αλλά “φαρμακερή” άσκηση

 Δίδεται τετράγωνο ΑΒΓΔ.

Στο εσωτερικό του τετραγώνου κατασκευάζουμε δύο γωνίες ΟΓΔ και ΟΔΓ ίσες με 15ο η κάθε μία.

Να δειχθεί ότι το τρίγωνο ΑΒΟ είναι ισόπλευρο.

(για τη φουκαριάρα τη Γεωμετρία ο λόγος, που έχει, κάπως, πέσει στα αζήτητα τελευταία…)

                  συνέχεια...

Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2020

Εργαστηριακές Ασκήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: νόμος του Ohm

τα όργανα μέτρησης κινδυνεύουν να καταστραφούν αν συνδεθούν με ανάποδη πολικότητα

το αμπερόμετρο κινδυνεύει να καταστραφεί αν συνδεθεί παράλληλα

το βολτόμετρο δεν κινδυνεύει αν συνδεθεί σε σειρά

σε κάθε ηλεκτρικό κύκλωμα πρέπει να υπάρχει διακόπτης για λόγους ελέγχου του κυκλώματος, οικονομίας και ασφαλείας

η αντίσταση του αντιστάτη που εμπεριέχει το λαμπάκι αυξάνεται όταν αυξάνεται η θερμοκρασία του

                       συνέχεια...

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

Ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή

Αγώγιμο πλαίσιο σχήματος ισοσκελούς τριγώνου βρίσκεται σε περιοχή όπου δεξιά από μια διαχωριστική ευθεία υπάρχει ομογενές μαγνητικό πεδίο, μεγάλου εύρους. Τη χρονική στιγμή μηδέν το πλαίσιο αρχίζει να εισέρχεται στο μαγνητικό πεδίο, με τρόπο που φαίνεται στην εικόνα. Να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στο πλαίσιο και να γίνει το διάγραμμά της σε συνάρτηση με τον χρόνο εισόδου ολόκληρου του πλαισίου στο μαγνητικό πεδίο.

                      συνέχεια...

Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

Η αναγκαιότητα εισαγωγής της έννοιας πυκνότητα

Στα επίσημα σχολικά βιβλία Φυσικής, και όχι μόνο, είναι σχεδόν κανόνας η εισαγωγή μιας καινούργιας έννοιας να γίνεται “από καθέδρας”, σχεδόν “εν ψυχρώ”, χωρίς δηλαδή προηγουμένως να έχει καταξιωθεί η αναγκαιότητα εισαγωγής της.                           Να βρείτε αν και προς τα πού θα γείρει η ζυγαριά αν αφεθεί ελεύθερη από τη θέση που φαίνεται στην εικόνα.
                   συνέχεια...


Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020

Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: η αντιλόπη

Μια αντιλόπη, που βόσκει ήσυχα σε μια περιοχή της ζούγκλας, αλλά “έχει και το νου της”, αντιλαμβάνεται κάποια στιγμή την παρουσία ενός λιονταριού, που βρίσκεται σε απόσταση 52m από αυτήν, οπότε, φοβούμενη για τη ζωή της, ξεκινά να απομακρύνεται με σταθερή ταχύτητα 19m/s, ενώ ταυτόχρονα το λιοντάρι αρχίζει να την καταδιώκει με σταθερή ταχύτητα 20m/s. Να ερευνήσετε αν γλίτωσε ή όχι η αντιλόπη. 

                       συνέχεια...


Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2020

Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: τα αυτοκίνητα

 Ένα επιβατικό αυτοκίνητο και ένα φορτηγό κινούνται σε ευθύγραμμο τμήμα της Εθνικής οδού, προς την ίδια κατεύθυνση, με σταθερές ταχύτητες 25m/s και 15m/s αντίστοιχα. Κάποια στιγμή οι θέσεις των δυο οχημάτων είναι αυτές που φαίνονται στην εικόνα. Να βρείτε: 

α. μετά από πόσο χρόνο το επιβατικό θα φθάσει το φορτηγό 

β. τη μετατόπιση κάθε οχήματος μέχρι τότε

                συνέχεια...

Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2020

Οριζόντια βολή δύο σφαιρών

Από κάποιο σημείο που βρίσκεται σε ύψος h=45m πάνω από το έδαφος βάλλονται οριζόντια μια χρονική στιγμή, που θεωρείται αρχή μέτρησης των χρόνων, δύο μικρές σφαίρες με ταχύτητες που έχουν ίδια διεύθυνση και ίδια φορά και μέτρα υ=6m/s η μία και u=10m/s η άλλη. Να παρασταθεί γραφικά η απόσταση των δύο σφαιρών σε συνάρτηση με τον χρόνο. Δίδεται ότι η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι g=10m/s2.

                   συνέχεια...


Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

Ηλεκτρεγερτική δύναμη σε κυκλικό πλαίσιο

Αγώγιμο κυκλικό πλαίσιο έχει ακτίνα Α και παρουσιάζει σταθερή αντίσταση ανά μονάδα μήκους λ. Κάποια χρονική στιγμή, που θεωρείται αρχή μέτρησης του χρόνου, δημιουργείται στο εσωτερικό του πλαισίου ομογενές μαγνητικό πεδίο, που η μαγνητική επαγωγή του Β είναι κάθετη στην επιφάνεια του πλαισίου και μεταβάλλεται με τον χρόνο t σύμφωνα με την εξίσωση Β=μt, όπου μ σταθερά. Να βρεθούν και να παρασταθούν γραφικά σε συνάρτηση με τον χρόνο:

                    συνέχεια...


Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2020

Επιλεγμένες ερωτήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτρικό φορτίο

(Σ, Λ) Οι ηλεκτρικές δυνάμεις με τις οποίες αλληλοεπιδρούν δύο φορτισμένα σώματα:

α. είναι αντίθετες 

β. έχουν σχέση δράσης-αντίδρασης

γ. έχουν συνισταμένη ίση με μηδέν

δ. δεν έχουν συνισταμένη

(Σ) Το ολικό φορτίο του Σύμπαντος είναι:

α. θετικό   β. αρνητικό   γ. άπειρο  δ. μηδέν  

                    συνέχεια...

                                   

Εργαστηριακές Ασκήσεις Φυσικής Α΄ Γυμνασίου : μετρήσεις φυσικών μεγεθών

η επιλογή ενός οργάνου μέτρησης, από πολλά που τυχόν διαθέτουμε, για τη μέτρηση ενός φυσικού μεγέθους, γίνεται με βασικά κριτήρια το εύρος των ενδείξεών του, την ακρίβειά  και τη λειτουργικότητά του 

για τον περιορισμό των, τυχαίων, σφαλμάτων μέτρησης, συνιστάται η μέτρηση ενός φυσικού μεγέθους να επαναλαμβάνεται μερικές φορές και να λαμβάνεται ως τιμή του η μέση τιμή των μετρήσεων (διευκολύνει στον υπολογισμό της μέσης τιμής η επανάληψη των μετρήσεων δέκα φορές ή, αν δεν επαρκεί ο χρόνος, δύο φορές)

                         συνέχεια...

Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2020

Υποδειγματικά λυμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου σύμφωνα με τις "δέκα εντολές"

 

Ο όγκος ενός σώματος κατασκευασμένου από υλικό πυκνότητας 800kg/m3 είναι 1500cm3.

Να βρείτε τη μάζα του.

Λύση

1 δίδεται ο όγκος ενός σώματος και η πυκνότητα του υλικού κατασκευής του και ζητείται η μάζα του

2 συμβολίζουμε με V τον όγκο του σώματος με ρ την πυκνότητα του υλικού κατασκευής του και με m τη μάζα του (θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τους συμβολισμούς διότι χρησιμοποιούμε αυτούς του σχολικού βιβλίου)

                          συνέχεια...

Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2020

Οι “δέκα εντολές” για τη λύση απλής άσκησης Φυσικής

 διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση, ώστε να διαπιστώσουμε ποια φυσικά μεγέθη δίδονται και  ποιο (ή ποια) ζητείται            συμβολίζουμε με κατάλληλο σύμβολο κάθε φυσικό μέγεθος και διευκρινίζουμε τον συμβολισμό του (εκτός και αν χρησιμοποιούμε τον συμβολισμό του σχολικού βιβλίου, που, καταχρηστικά, θεωρείται μοναδικός και “νόμιμος”)
γράφουμε την απάντηση (περιφραστικά ή με  έντονη γραφή ή μέσα σε ορθογώνιο παραλληλόγραμμο)

                      συνέχεια...