Ε,
ναι, αφού λύσαμε, λέμε τώρα, το θέμα ποιος
ορισμός είναι “νόμιμος”, ποιος
“παράνομος” και ποιος “ημιπαράνομος”,
ας κουβεντιάσουμε και το θέμα που έπεται
του ορισμού: τί δείχνει, τί εκφράζει ένα
φυσικό μέγεθος, στη συνήθη περίπτωση
που ο ορισμός, εκτός από τη διατύπωση,
έχει και μαθηματικό τύπο με μορφή
κλάσματος;
Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2021
Τί δείχνει, τί εκφράζει ένα φυσικό μέγεθος;
Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2021
Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: σύνδεση αντιστατών
Αν στα άκρα του πρώτου
αντιστάτη εφαρμόζεται τάση V1 =4V
να βρεθούν:
α. η ένταση Ι1
του ρεύματος που τον διαρρέει
ε. η ολική αντίσταση R του συστήματος, η τάση V στα άκρα του και η ένταση
Ι του ρεύματος που το διαρρέει.
Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2021
Μικρή, αλλά “φαρμακερή” άσκηση
Στο εσωτερικό του τετραγώνου κατασκευάζουμε δύο γωνίες ΟΓΔ και ΟΔΓ ίσες με 15ο η κάθε μία.
Να
δειχθεί ότι το τρίγωνο ΑΒΟ είναι ισόπλευρο.
(για τη φουκαριάρα τη Γεωμετρία ο λόγος, που έχει, κάπως, πέσει στα
αζήτητα τελευταία…)
Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2021
Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: σύνδεση αντιστατών
α.R/2 β.R γ.2R δ.4R
Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2020
Εργαστηριακές Ασκήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: νόμος του Ohm
τα όργανα μέτρησης κινδυνεύουν να καταστραφούν αν συνδεθούν με ανάποδη πολικότητα
το αμπερόμετρο κινδυνεύει να
καταστραφεί αν συνδεθεί παράλληλα
το βολτόμετρο δεν κινδυνεύει
αν συνδεθεί σε σειρά
σε κάθε ηλεκτρικό κύκλωμα πρέπει να
υπάρχει διακόπτης για λόγους ελέγχου του κυκλώματος, οικονομίας και
ασφαλείας
η αντίσταση του αντιστάτη που εμπεριέχει το λαμπάκι αυξάνεται όταν αυξάνεται η θερμοκρασία του
Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020
Ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή
Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020
Η αναγκαιότητα εισαγωγής της έννοιας πυκνότητα
Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020
Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: η αντιλόπη
Μια
αντιλόπη, που βόσκει ήσυχα σε μια περιοχή της ζούγκλας, αλλά “έχει και το νου
της”, αντιλαμβάνεται κάποια στιγμή την παρουσία ενός λιονταριού, που βρίσκεται
σε απόσταση 52m από
αυτήν, οπότε, φοβούμενη για τη ζωή της, ξεκινά να απομακρύνεται με σταθερή
ταχύτητα 19m/s, ενώ
ταυτόχρονα το λιοντάρι αρχίζει να την καταδιώκει με σταθερή ταχύτητα 20m/s. Να ερευνήσετε αν
γλίτωσε ή όχι η αντιλόπη.
Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2020
Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: τα αυτοκίνητα
α. μετά από πόσο χρόνο το επιβατικό θα φθάσει το φορτηγό
β. τη μετατόπιση κάθε οχήματος μέχρι τότε
Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2020
Οριζόντια βολή δύο σφαιρών
Από
κάποιο σημείο που βρίσκεται σε ύψος
h=45m
πάνω από το έδαφος βάλλονται οριζόντια
μια χρονική στιγμή, που θεωρείται αρχή
μέτρησης των χρόνων, δύο μικρές σφαίρες
με ταχύτητες που έχουν ίδια διεύθυνση
και ίδια φορά και μέτρα υ=6m/s
η μία και u=10m/s
η άλλη. Να
παρασταθεί γραφικά η απόσταση των δύο
σφαιρών σε συνάρτηση με τον χρόνο. Δίδεται
ότι η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι
g=10m/s2.
Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020
Ηλεκτρεγερτική δύναμη σε κυκλικό πλαίσιο
Αγώγιμο κυκλικό πλαίσιο έχει ακτίνα Α και παρουσιάζει σταθερή αντίσταση ανά μονάδα μήκους λ. Κάποια χρονική στιγμή, που θεωρείται αρχή μέτρησης του χρόνου, δημιουργείται στο εσωτερικό του πλαισίου ομογενές μαγνητικό πεδίο, που η μαγνητική επαγωγή του Β είναι κάθετη στην επιφάνεια του πλαισίου και μεταβάλλεται με τον χρόνο t σύμφωνα με την εξίσωση Β=μt, όπου μ σταθερά. Να βρεθούν και να παρασταθούν γραφικά σε συνάρτηση με τον χρόνο:
Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2020
Επιλεγμένες ερωτήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτρικό φορτίο
Εργαστηριακές Ασκήσεις Φυσικής Α΄ Γυμνασίου : μετρήσεις φυσικών μεγεθών
η
επιλογή ενός οργάνου μέτρησης, από πολλά που τυχόν διαθέτουμε, για τη μέτρηση
ενός φυσικού μεγέθους, γίνεται με βασικά κριτήρια το εύρος των ενδείξεών του,
την ακρίβειά και τη λειτουργικότητά του
για τον περιορισμό των, τυχαίων, σφαλμάτων μέτρησης, συνιστάται η μέτρηση ενός φυσικού μεγέθους να επαναλαμβάνεται μερικές φορές και να λαμβάνεται ως τιμή του η μέση τιμή των μετρήσεων (διευκολύνει στον υπολογισμό της μέσης τιμής η επανάληψη των μετρήσεων δέκα φορές ή, αν δεν επαρκεί ο χρόνος, δύο φορές)
Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2020
Υποδειγματικά λυμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου σύμφωνα με τις "δέκα εντολές"
Ο όγκος ενός σώματος κατασκευασμένου από υλικό πυκνότητας 800kg/m3 είναι 1500cm3.
Να
βρείτε τη μάζα του.
Λύση
1
δίδεται ο όγκος ενός σώματος και η
πυκνότητα του υλικού κατασκευής του και ζητείται η μάζα του
2 συμβολίζουμε με V τον όγκο του σώματος με
ρ την πυκνότητα του υλικού κατασκευής του και με m τη μάζα του (θα
μπορούσαμε να παραλείψουμε τους συμβολισμούς διότι χρησιμοποιούμε αυτούς του
σχολικού βιβλίου)