Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018

Πρόχειρο διαγώνισμα στη Φυσική Γ΄ Γυμνασίου

i. (Σ) το συνολικό φορτίο που έχουν ένα πρωτόνιο, ένα ηλεκτρόνιο και ένα νετρόνιο είναι:
α.+1,6·10-19C β.+3,2·10-19C γ.-1,6·10-19C δ. 0
ii. (Σ) Το μέτρο της δύναμης με την οποία αλληλεπιδρούν δυο φορτισμένα σωματίδια είναι 0,9Ν. Αν η απόσταση μεταξύ των δύο σωματιδίων αυξηθεί τρεις φορές το μέτρο της δύναμης θα γίνει:
α. 0,1Ν β. 0,3Ν γ. 2,7Ν δ. 8,1Ν



Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: η αντιλόπη


Μια αντιλόπη, που βόσκει ήσυχα σε μια περιοχή της ζούγκλας, αλλά “έχει και το νου της”, αντιλαμβάνεται κάποια στιγμή την παρουσία ενός λιονταριού σε μικρή απόσταση από αυτήν, οπότε, φοβούμενη για τη ζωή της, ξεκινά να απομακρύνεται με σταθερή ταχύτητα 19m/s, ενώ ταυτόχρονα το λιοντάρι αρχίζει να την καταδιώκει με σταθερή ταχύτητα 20m/s...

Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2018

Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: το επιβατικό και το φορτηγό


Ένα επιβατικό αυτοκίνητο και ένα φορτηγό κινούνται σε ευθύγραμμο τμήμα της Εθνικής οδού, προς την ίδια κατεύθυνση, με σταθερές ταχύτητες 20m/s και 15m/s αντίστοιχα.
Κάποια στιγμή οι θέσεις των δυο οχημάτων είναι αυτές που φαίνονται στην εικόνα.
Να βρείτε:
α. μετά από πόσο χρόνο το επιβατικό θα φθάσει το φορτηγό...




Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2018

Εργαστηριακή δραστηριότητα Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: μελέτη ευθύγραμμης ομαλής κίνησης χωρίς κανένα όργανο


η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε πριν 15, περίπου, χρόνια στο προαύλιο του 1ου Γυμνασίου Ιλίου, χωρίς κανένα όργανο, με κινητό έναν μαθητή, με μονάδα μέτρησης μήκους το “πλακάκι” του προαυλίου, δηλαδή το μήκος του (συν το μικρού πάχους συνδετικό υλικό που υπάρχει ανάμεσά τους) και με μονάδα μέτρησης χρόνου το “τικ-τακ”, δηλαδή τον χρόνο ανάμεσα σε δυο διαδοχικούς χτύπους της καρδιάς

Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018

Εργαστηριακές Ασκήσεις Φυσικής Α΄ Γυμνασίου: μετρήσεις φυσικών μεγεθών


η επιλογή ενός οργάνου μέτρησης, από πολλά που τυχόν διαθέτουμε, για τη μέτρηση ενός φυσικού μεγέθους, γίνεται με βασικά κριτήρια το εύρος των ενδείξεών του, την ακρίβειά του και τη λειτουργικότητά του
πριν τη χρήση των οργάνων μέτρησης πρέπει να έχουμε υπολογίσει πόση είναι η ένδειξη ανάμεσα σε δύο διαδοχικές υποδιαιρέσεις τους και σε μερικά να έχουμε ρυθμίσει το μηδέν της κλίμακάς τους
για τον περιορισμό των, τυχαίων, σφαλμάτων μέτρησης, συνιστάται η μέτρηση ενός φυσικού μεγέθους να επαναλαμβάνεται μερικές φορές και να λαμβάνεται ως τιμή του η μέση τιμή των μετρήσεων 

Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2018

Εργαστηριακές Ασκήσεις Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: μελέτη ευθύγραμμης ομαλής κίνησης

    σταθεροποιούμε, με τη βοήθεια του σφιγκτήρα, τον ηλεκτρικό χρονομετρητή στο ένα άκρο του εργαστηριακού πάγκου
    κόβουμε ένα κομμάτι χαρτοταινία, περνάμε το ένα άκρο του μέσα από τον οδηγό του χρονομετρητή και το προσκολλάμε, με τη βοήθεια της συγκολλητικής ταινίας, στο πίσω μέρος του τραίνου, πραγματοποιώντας έτσι τη διάταξη που φαίνεται στο σχήμα
    θέτουμε σε λειτουργία πρώτα τον χρονομετρητή και μετά το τραίνο...


Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018

Απαντήσεις στις Επιλεγμένες ερωτήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτρικό φορτίο


(Σ, Λ) Δύο μεταλλικές σφαίρες έχουν ίδιες ακτίνες και αρχικά είναι φορτισμένες με φορτίο +8nC η πρώτη και -2nC η δεύτερη. Αν φέρουμε, για λίγο, σε επαφή τις δύο σφαίρες και μετά τις απομακρύνουμε:
α. η πρώτη σφαίρα θα έχει φορτίο -8nC και η δεύτερη +2nC
β. η πρώτη σφαίρα θα έχει φορτίο +4nC και η δεύτερη -1nC
γ. και η πρώτη σφαίρα και η δεύτερη θα έχει φορτίο +3nC
δ. το ολικό φορτίο των δύο σφαιρών θα είναι +6nC

Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2018

Λυμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: το φορτηγό


Το φορτηγό που φαίνεται στην εικόνα (που θεωρείται ως υλικό σημείο εκεί που σημειώνεται η κουκίδα), βρίσκεται τη χρονική στιγμή t1=5s στη θέση που φαίνεται δεξιά και τη χρονική στιγμή t2=12s στη θέση που φαίνεται αριστερά.

Να βρείτε:
α. το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε κατά την κίνηση του φορτηγού από την αρχική μέχρι την τελική του θέση
β. την αρχική και την τελική του θέση... 

Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2018

Υποδειγματικά λυμένη άσκηση Φυσικής Β΄ Γυμνασίου: πυκνότητα


Ο όγκος ενός σώματος κατασκευασμένου από υλικό πυκνότητας 600kg/m3 είναι 1500cm3.
Να βρείτε τη μάζα του.
Λύση (σύμφωνα με τις “δέκα εντολές”)
1 δίδεται ο όγκος ενός σώματος και η πυκνότητα του υλικού κατασκευής του και ζητείται η μάζα του
2 συμβολίζουμε με V τον όγκο του σώματος με ρ την πυκνότητα του υλικού κατασκευής του και με m τη μάζα του (θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τους συμβολισμούς διότι χρησιμοποιούμε αυτούς του σχολικού βιβλίου)

Επιλεγμένες ερωτήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτρικό φορτίο


      (Σ, Λ) Δύο μεταλλικές σφαίρες έχουν ίδιες ακτίνες και αρχικά είναι φορτισμένες με φορτίο +8nC η πρώτη και -2nC η δεύτερη. Αν φέρουμε, για λίγο, σε επαφή τις δύο σφαίρες και μετά τις απομακρύνουμε:
    α. η πρώτη σφαίρα θα έχει φορτίο -8nC και η δεύτερη +2nC
    β. η πρώτη σφαίρα θα έχει φορτίο +4nC και η δεύτερη -1nC
    γ. και η πρώτη σφαίρα και η δεύτερη θα έχει φορτίο +3nC
    δ. το ολικό φορτίο των δύο σφαιρών θα είναι +6nC


Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018

Εργαστηριακή δραστηριότητα Φυσικής Α΄ Γυμνασίου: μέτρηση μήκους

Σας δίδονται τα παρακάτω όργανα μέτρησης μήκους:
διαστημόμετρο, υποδεκάμετρο, ξύλινο μέτρο, μετροταινία 1m,
μετροταινία 50m.
Να επιλέξετε, αιτιολογώντας την επιλογή σας, το καταλληλότερο από αυτά για τη μέτρηση:
α. του πάχους μιας σελίδας     β. του πλάτους ενός χτήματος
γ. της περιμέτρου ενός κυπαρισσιού     δ. του ύψους σας
ε. του ανοίγματος της παλάμης σας


Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018

Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτροστατικές αλληλεπιδράσεις


η επιτυχία των πειραματικών δραστηριοτήτων είναι μεγαλύτερη όταν γίνεται χρήση της ηλεκτροστατικής μηχανής και όταν είναι μικρή η υγρασία της ατμόσφαιρας
αντί για πλαστικό χάρακα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, ράβδο από εβονίτη ή γυαλί
αντί για χαρτί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, μάλλινο ύφασμα ή νάϋλον

Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018

Οι “δέκα εντολές” για τη λύση απλής άσκησης Φυσικής


διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση, ώστε να διαπιστώσουμε ποια φυσικά μεγέθη δίδονται και ποιο (ή ποια) ζητείται
συμβολίζουμε με κατάλληλο σύμβολο κάθε φυσικό μέγεθος και διευκρινίζουμε τον συμβολισμό του (εκτός και αν χρησιμοποιούμε τον συμβολισμό του σχολικού βιβλίου, που, καταχρηστικά, θεωρείται μοναδικός και “νόμιμος”)

Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018

Οι “δέκα εντολές” για την ασφάλεια στο Εργαστήριο


    Θέτω σε λειτουργία μια συσκευή αφού πρώτα μάθω καλά τη λειτουργία της και πάρω άδεια από τον καθηγητή μου.
    Προσέχω ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιώ γυάλινα σκεύη.
    Προσέχω ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιώ χημικές ουσίες.
    Παραμένω στη θέση μου και δεν μετακινούμαι αν δεν εξασφαλίσω την άδεια του καθηγητή μου. 
    Εργάζομαι υπεύθυνα και δεν κάνω αστεία με τους συμμαθητές μου.

Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018

Οι “δέκα εντολές” για μια καλή πορεία στο Γυμνάσιο


    Πηγαίνω όλες τις εργάσιμες ημέρες στο σχολείο, οι όποιες απουσίες μου είναι αναγκαστικές και οι ελάχιστες δυνατές.
    Παρακολουθώ με ιδιαίτερη προσοχή τον καθηγητή μου στην τάξη και προσπαθώ να αποκομίσω όσο γίνεται περισσότερες γνώσεις απ’ αυτόν.
    Συμμετέχω στο μάθημα δίνοντας όσο μπορώ πιο σωστές απαντήσεις, διδάσκομαι και από τα λάθη μου και προσπαθώ να μην τα επαναλάβω.