Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

Εργαστηριακή άσκηση Φυσικής Α Γυμνασίου: βρασμός υγρών

η θερμοκρασία βρασμού ενός υγρού εξαρτάται από το υγρό και μειώνεται, όταν μειώνεται η εξωτερική πίεση

η αύξηση της θερμοκρασίας βρασμού του αλατόνερου εξαρτάται από την περιεκτικότητά του σε αλάτι

η θερμοκρασία βρασμού ενός υγρού είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του και, άρα, κριτήριο αναγνώρισής του 

                                             συνέχεια


Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025

Φυσική Γ Λυκείου: επιλεγμένη άσκηση ηλεκτρομαγνητισμού

Σε μια περιοχή όπου υπάρχει ομογενές, χρονικά μεταβαλλόμενο, μαγνητικό πεδίο του οποίου η ένταση μεταβάλλεται με τον χρόνο όπως φαίνεται στο διάγραμμα, είναι τοποθετημένο αγώγιμο κυκλικό πλαίσιο.

Να σχεδιασθεί, αιτιολογημένα, σε συνάρτηση με τον χρόνο, το διάγραμμα...

Να βρεθεί το φορτίο που περνάει από...

                                  συνέχεια

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2025

Φυσική Β Λυκείου: δύο τεχνητοί δορυφόροι της Γης

Δύο τεχνητοί δορυφόροι της Γης, Δ, δ, πραγματοποιούν, με την επίδραση του βάρους τους, ομαλή κυκλική κίνηση γύρω από το κέντρο K της Γης, ευρισκόμενοι διαρκώς στο επίπεδο του Ισημερινού της, και σε ύψη Η και h αντίστοιχα, από την επιφάνειά της. Να βρεθούν:

α. β. γ. ο χρόνος t από τη στιγμή που οι δορυφόροι βρίσκονται στην ίδια κατακόρυφη μέχρι να χάσουν την οπτική επαφή μεταξύ τους, δ. ε.

                              συνέχεια

Φυσική Α Λυκείου: ο Λιγομίλητος Μυτόγκας

Ο Λιγομίλητος Μυτόγκας είχε, από μικρός, επιλεγεί από τους αρχηγούς της Σπηλιάς ως ανιχνευτής τροφών, λόγω της μεγάλης και ιδιαίτερα ευαίσθητης μύτης του, που αντιλαμβανόταν από μακριά τα ώριμα φρούτα από τη μυρωδιά τους, εξ ου και το μισό του όνομα, το άλλο μισό δε θέλει διευκρίνιση, τότε όλοι είχαν διπλό όνομα που άλλαζε κιόλας με το πέρασμα του χρόνου.

                          συνέχεια

Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025

Φυσική Γ Γυμνασίου: όργανα ηλεκτρικών μετρήσεων

 


Το αμπερόμετρο μετράει, κατ’ αρχήν, την ένταση

του ρεύματος που περνάει από μέσα του και

(λόγω της αρχής διατήρησης του φορτίου) και

την ένταση του ρεύματος κάθε αγωγού που είναι

συνδεδεμένος σε σειρά με αυτό.

                                                           συνέχεια

Φυσική Β Γυμνασίου: ερώτηση 10, σελ. 61, του σχολικού βιβλίου, αδράνεια

 Όταν το λεωφορείο σταματήσει απότομα το σώμα του όρθιου επιβάτη θα συνεχίσει, για λόγους αδρανείας, να κινείται εκτός από το κατώτατο τμήμα του (τα άκρα πόδια) που, λόγω της τριβής που δέχονται τα παπούτσια του από το πάτωμα του λεωφορείου, θα σταματήσει το ίδιο (περίπου) απότομα με το λεωφορείο (“είναι ένα σώμα με το πάτωμα”).

Έτσι ο επιβάτης “πέφτει μπροστά” διότι το σώμα του αποκλίνει από την κατακόρυφη και η κατακόρυφη που περνάει από το κέντρο βάρος του, περίπου από τον αφαλό, δεν περνάει από τη βάση στήριξής του στο δάπεδο.

                          συνέχεια

Οι "δέκα εντολές" για τη λύση απλής άσκησης Φυσικής

Για να λύσουμε σωστά μια απλή άσκηση Φυσικής πρέπει να εφαρμόσουμε μερικά ή και όλα, από τα παρακάτω βήματα

1. διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση, ώστε να διαπιστώσουμε ποια φυσικά μεγέθη δίδονται και ποιο (ή ποια) ζητείται

10. γράφουμε την απάντηση (περιφραστικά ή με έντονη γραφή ή μέσα σε ορθογώνιο παραλληλόγραμμο)

                          συνέχεια

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2025

Φυσική Α Γυμνασίου: κλίμακες θερμοκρασίας

Ο Κέλσιος (Celsius) όρισε ως μηδέν βαθμούς της κλίμακάς του (0οC) τη θερμοκρασία  στην οποία λιώνει ο (προερχόμενος από απεσταγμένο νερό) πάγος (με προϋπόθεση ότι η ατμοσφαιρική πίεση είναι ίση με 1Atm) και ως εκατό βαθμούς (100ο C) τη θερμοκρασία στην οποία βράζει το (απεσταγμένο) νερό (με την ίδια προϋπόθεση)  και χώρισε το διάστημα μεταξύ αυτών των ενδείξεων σε 100 ίσα μέρη που το κάθε ένα είναι ίσο με 1ο C, που είναι και η μονάδα μέτρησης της θερμοκρασίας σ’ αυτήν την κλίμακα.

                          συνέχεια

Φυσική Γ Λυκείου: αυτεπαγωγή

για να επιτυγχάνει το πείραμα, ώστε η φωτοβολία του λαμπτήρα να είναι μεγαλύτερη τη στιγμή που ανοίγουμε το κύκλωμα, θα πρέπει η ένταση του ρεύματος που τον διαρρέει αρχικά τότε, δηλαδή η ένταση που διέρρεε το πηνίο, να είναι μεγαλύτερη από όση τον διέρρεε πριν, δηλαδή πρέπει: Ιmax,Π>IΛ, αυτό επιτυγχάνεται όταν RΠ<RΛ                

                                 συνέχεια                  

Φυσική Β Λυκείου: τεχνητός δορυφόρος της Γης

Τεχνητός δορυφόρος της Γης πραγματοποιεί, με την επίδραση του βάρους του, ομαλή κυκλική κίνηση γύρω από το κέντρο της Γης ευρισκόμενος διαρκώς στο επίπεδο του Ισημερινού της, με φορά ίδια με αυτήν των σημείων του Ισημερινού.

Να βρεθούν: α. …, β. …,

γ. ο χρόνος t από τη στιγμή που ο δορυφόρος βρίσκεται στην ίδια κατακόρυφη με επίγειο ραντάρ που τον παρακολουθεί μέχρι να χαθεί απ’ αυτό

δ. …, ε.

                             συνέχεια

Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2025

Φυσική Γ Γυμνασίου: ηλεκτρική ενέργεια

Από ποια σχέση δίνεται η ηλεκτρική ενέργεια που μεταφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα σε μια ηλεκτρική συσκευή και πώς αυτή προκύπτει;

Από ποιες επί πλέον σχέσεις δίνεται η ηλεκτρική ενέργεια που μεταφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα σε έναν αντιστάτη και πώς αυτές προκύπτουν;

               συνέχεια

Φυσική Β Γυμνασίου: πρόχειρο διαγώνισμα

(Σ) Όταν ένας αστροναύτης ταξιδεύει από τη Γη προς τη Σελήνη μεταβάλλεται: 

α) η μάζα του 

β) το βάρος του

γ) και το βάρος και η μάζα του

δ) τίποτε από αυτά 

                                 συνέχεια

Φυσική Α Γυμνασίου: συνθετική εργασία

 




Φυσική Γ Λυκείου: τεθλασμένος αγωγός σε μαγνητικό πεδίο

Κάθε αγωγός που φαίνεται στην εικόνα συναποτελείται από ίσα αγώγιμα ευθύγραμμα τμήματα, ώστε   όλες οι γωνίες του να είναι ορθές, και βρίσκεται μέσα σε ομογενές μαγνητικό πεδίο και κινείται με ταχύτητα πάνω στο επίπεδό του, κάθετη σε τμήματά του και παράλληλη στα άλλα, όπως φαίνεται στην εικόνα. Να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στα άκρα του.

                      συνέχεια