οι παλιοί μας φίλοι, οι συμφοιτητές,
οι επιτυχόντες στο Φυσικό Αθηνών,
1967, πάνω από μισόν αιώνα πριν,
μετά από άπειρες ώρες προσπάθειας,
εκεί, Σόλωνος 104, στο Παλιό Χημείο
τότε που ήμασταν παιδιά...
οι παλιοί μας φίλοι, οι συμφοιτητές,
οι επιτυχόντες στο Φυσικό Αθηνών,
1967, πάνω από μισόν αιώνα πριν,
μετά από άπειρες ώρες προσπάθειας,
εκεί, Σόλωνος 104, στο Παλιό Χημείο
τότε που ήμασταν παιδιά...
Πού βρίσκεται το κέντρο βάρους ομογενούς σώματος που έχει σχήμα δακτυλίου;
Απάντηση: στο κέντρο του δακτυλίου
(δηλαδή έξω από το σώμα !)
αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι το βάρος είναι η συνισταμένη των στοιχειωδών (των επί μέρους) βαρών των μικρών τμημάτων από τα οποία συναποτελείται το σώμα, η οποία, ως συνισταμένη, επιτρέπεται να μην ανήκει στο σώμα, διότι δεν είναι πραγματική δύναμη, κόλπο, πατέντα είναι...
Με
τη βοήθεια του διαγράμματος
να βρείτε:
α. πόση είναι η μάζα σώματος, που προκαλεί επιμήκυνση 20cm
β. πόση επιμήκυνση προκαλεί στο ελατήριο, σώμα μάζας 45gr
Πραγματοποίηση
δραστηριότητας στο προαύλιο του Σχολείου,
χωρίς κανένα όργανο, με κινητό Κ ένα
μαθητή, με μονάδα μέτρησης μήκους π το
“πλακάκι” του προαυλίου, δηλαδή το
μήκος του (συν το μικρού πάχους συνδετικό
υλικό που υπάρχει ανάμεσά τους) και με
μονάδα μέτρησης χρόνου τ το “τικ-τακ”,
δηλαδή τον χρόνο ανάμεσα σε δυο διαδοχικούς
χτύπους της καρδιάς
γι αυτό και
έχει την κατανόησή μας,
επειδή δρα δηλαδή,
όποιος δεν δρα
δεν κάνει λάθη,
αλλά δεν κάνει και τίποτα…
συνέχεια...
Στα σχολικά βιβλία Φυσικής η έννοια του έργου εισάγεται “εν ψυχρώ”, πριν δηλαδή την εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας, ως νέα αφηρημένη έννοια, σαν κάποιο ανεξήγητο γινόμενο, που πρέπει κάποιος να αποστηθίσει, χωρίς να φαίνεται η αναγκαιότητα εισαγωγής της.
Η διδακτική πρόταση με ανατροπή της σειράς διδασκαλίας των εννοιών έργο και ενέργεια παρουσιάστηκε, χειρόγραφα, στο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Κηφισιάς πριν από 30 χρόνια.
Δυναμικό (V) του πεδίου βαρύτητας, σε ένα του σημείο Α, ονομάζεται το σταθερό πηλίκο του έργου της δύναμης του πεδίου…
το πηλίκο είναι πράγματι σταθερό, αλλά αυτό δεν δικαιούται να το λέει ο ορισμός, δικαιούται να το λέει ο νόμος, αν, βέβαια, καταφέρουμε να τον βρούμε…
ίδιο σημείο εφαρμογής με τις δυνάμεις
ίδια διεύθυνση με τις δυνάμεις
ίδια φορά με τις δυνάμεις, αν είναι ομόρροπες, τη φορά της μεγαλύτερης αν είναι αντίροπες
μέτρο ίσο με το άθροισμα των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι ομόρροπες,
τη διαφορά των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι αντίροπες.
η επιτυχία των πειραματικών δραστηριοτήτων είναι μεγαλύτερη όταν γίνεται χρήση της ηλεκτροστατικής μηχανής και όταν είναι μικρή η υγρασία της ατμόσφαιρας
αντί για πλαστικό χάρακα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, ράβδο από εβονίτη ή γυαλί
αντί για χαρτί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, μάλλινο ύφασμα ή νάϋλον
"η Φυσική άνευ πειραμάτων νεκρά εστί"
Ένα
επιβατικό αυτοκίνητο και ένα φορτηγό
κινούνται σε ευθύγραμμο τμήμα της
Εθνικής οδού, προς την ίδια κατεύθυνση,
με σταθερές ταχύτητες 20m/s
και 10m/s
αντίστοιχα.
Κάποια στιγμή οι θέσεις των δυο οχημάτων είναι αυτές που φαίνονται στην εικόνα.
Να βρείτε:
α. μετά από πόσο χρόνο το επιβατικό θα φθάσει το φορτηγό
β. τη μετατόπιση κάθε οχήματος μέχρι τότε