Δύο
παρατηρητές Α και Β που βρίσκονται σε μια πεδιάδα θέλοντας να υπολογίσουν το
ύψος ενός λόφου που βρίσκεται ανάμεσά τους, πραγματοποιούν το παρακάτω πείραμα:
ο παρατηρητής Α ρίχνει μια φωτοβολίδα κατακόρυφα προς τα πάνω και ο
παρατηρητής Β μόλις βλέπει τη φωτοβολίδα που έριξε ο Α ρίχνει κι αυτός μια
φωτοβολίδα…
Παρασκευή 25 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: μέτρηση ύψους λόφου
Επιλεγμένες Ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: το υδροστατικό παράδοξο
Τελικά, όμως,
ποιο είναι το υδροστατικό παράδοξο;
το πείραμα
του Πασκάλ;
το γεγονός
ότι οι πιέσεις στους πυθμένες των δοχείων που
φαίνονται στην εικόνα είναι ίσες;
το γεγονός ότι οι δυνάμεις που ασκούνται από το υγρό στους πυθμένες των
δοχείων είναι ίσες;
το γεγονός ότι οι δυνάμεις που ασκούν τα δοχεία στο τραπέζι πάνω στο οποίο
ισορροπούν είναι άνισες;
Πέμπτη 24 Απριλίου 2025
Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Γ Γυμνασίου: ανάκλαση και διάθλαση
β.
διάθλαση και επαλήθευση των νόμων της
γ.
ολική ανάκλαση και μέτρηση της ορικής γωνίας
δ.
υπολογισμός του δείκτη διάθλασης του γυαλιού
Ερωτήσεις φυσικής Β Γυμνασίου: μηχανική ενέργεια
Μια μικρή σφαίρα βάλλεται από το έδαφος κατακόρυφα προς τα πάνω Α. Πώς μπορεί, με τη βοήθεια του θεωρήματος διατήρησης της μηχανικής ενέργειας, να δικαιολογηθεί η κίνηση που κάνει η σφαίρα; Β. Τι ισχύει για το μέτρο της ταχύτητάς της όταν αυτή βρίσκεται: α. στην κατώτατη θέση, όταν ξεκινάει β. στην κατώτατη θέση, όταν επιστρέφει γ. στην ανώτατη θέση δ. σε τυχαία θέση της διαδρομής της;
Τετάρτη 23 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: ανάποδη βολή σε κεκλιμένο επίπεδο
Από σημείο Α μεγάλου κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ, βάλλεται υπό γωνία θ σε σχέση με αυτό και στην “τομή” του, δηλαδή πάνω στο κατακόρυφο επίπεδο που το τέμνει κάθετα, σώμα μικρών διαστάσεων με αρχική ταχύτητα υ και με τρόπο που φαίνεται στο σχήμα και συναντά το κεκλιμένο επίπεδο σε σημείο Β.
Να βρεθούν: α. ο χρόνος κίνησης του σώματος γ.
ο χρόνος κίνησης του σώματος ώσπου αυτό να βρεθεί στη μέγιστη απόσταση από το
κεκλιμένο επίπεδο ε. η σχέση των γωνιών θ και φ ώστε το σώμα να φθάσει στο
σημείο Β κάθετα με το κεκλιμένο επίπεδο
Διαθεματική προσέγγιση Γ Γυμνασίου: ο Κουλεντιανός Πύργος
Όταν ο παρατηρητής που βρισκόταν στον πύργο (ένας, τουλάχιστον, από τους κατοίκους της περιοχής, εκ περιτροπής) αντιλαμβανόταν παρουσία πειρατών στη θάλασσα, άναβε φωτιά σε ξερά κλαδιά που είχαν τοποθετηθεί στην ταράτσα του πύργου και στη συνέχεια τον εγκατέλειπε. Η φωτιά γινόταν αντιληπτή από τους κατοίκους της περιοχής, αλλά και από τον παρατηρητή του επόμενου πύργου, εννοείται οι δύο πύργοι είχαν οπτική επαφή μεταξύ τους, που έκανε την ίδια διαδικασία.
Τρίτη 22 Απριλίου 2025
Φυσική Γ Λυκείου: ο δεξιόστροφος κοχλίας
ο δεξιόστροφος κοχλίας είναι ένας κοχλίας που, όπως η κοινή βίδα, αν τον στρέφουμε (με κατσαβίδι, με το χέρι ή με άλλον τρόπο) προς τα δεξιά (όπως οι δείκτες ρολογιού) αυτός (άρα και η μύτη του) προχωράει προς τα εμπρός και με τη βοήθειά του μπορούμε εύκολα και σίγουρα να προσδιορίσουμε τη φορά των διανυσματικών μεγεθών του ηλεκτρομαγνητισμού
Δευτέρα 21 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: οριζόντια βολή σε κεκλιμένο επίπεδο
Από σημείο Α μεγάλου
κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ, βάλλεται οριζόντια σώμα μικρών διαστάσεων. Η αρχική
ταχύτητα υ του σώματος, άρα και η τροχιά του, είναι πάνω στο κατακόρυφο επίπεδο
που τέμνει κάθετα το κεκλιμένο (που χαρακτηρίζεται και ως τομή του κεκλιμένου επιπέδου) και συναντά το κεκλιμένο επίπεδο σε σημείο Β.
Να βρεθούν: α. ο χρόνος κίνησης του σώματος, β. η απόσταση s ανάμεσα στα σημεία Α και Β. (η αντίσταση που συναντά το σώμα στον αέρα θεωρείται ασήμαντη.)
Δευτέρα 14 Απριλίου 2025
Δευτέρα 7 Απριλίου 2025
Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: μέτρηση επιτάχυνσης
πραγματοποιούμε τη διάταξη που φαίνεται στο σχήµα συγκρατώντας, αρχικά, το αµαξίδιο ακίνητο
αφήνουµε
το αµαξίδιο ελεύθερο να κινηθεί και µετράµε τη γωνία που σχηµατίζει το νήµα µε
την κατακόρυφη
Κυριακή 30 Μαρτίου 2025
μόλις έφτασε στα χέρια μου...
Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025
κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο μου
μόλις κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο μου!
“182 Σπαζοκεφαλιές…”
σε όλα τα
βιβλιοπωλεία
κεντρική
διάθεση: Ιπποκράτους 82, Αθήνα, 2103635229
για "ανήσυχους "νέους από 7 έως 77 ετών, μάλιστα
(παρακαλούνται
οι συνάδελφοι και οι φίλοι να ρίξουν μια ματιά σε μια τυχαία σελίδα και αν τους
αρέσει, που θα τους αρέσει, να το αγοράσουν και να το συστήσουν σε γνωστούς και
φίλους)
Δώρο μία,
από τις, σχετικά, εύκολες: Ένα σαλιγκαράκι βόσκοντας σε ένα λιβάδι έπεσε, από
απροσεξία, σε ένα πηγάδι βάθους 5 μέτρων, που είχε λίγο νερό στον πυθμένα του,
γι αυτό και ευτυχώς δεν πληγώθηκε.
Κάποια στιγμή, επειδή το σαλιγκάρι
πεινάει, αρχίζει να ανεβαίνει προς τα πάνω για να φάει. Το σαλιγκάρι στη
διάρκεια της μέρας ανεβαίνει 4 μέτρα και στη διάρκεια της νύχτας, επειδή
κοιμάται, γλιστρά προς τα κάτω 3 μέτρα (κερδίζει, ουσιαστικά, 1 μέτρο).
Αν το σαλιγκάρι ξεκίνησε να ανεβαίνει το
πρωί μιας Κυριακής πότε θα φάει;
Δώρο και
άλλη μία, σχετικά, δύσκολη: κατά τη διάρκεια που ένας Εσκιμώος κοντά στον
Βόρειο Πόλο έχει 6 μήνες συνέχεια ημέρα, πώς μπορεί να καταλάβει πότε πέρασε
ένα ημερονύχτιο για τους άλλους κατοίκους της Γης, αν δεν διαθέτει κανένα
όργανο τεχνολογίας;
Δευτέρα 17 Μαρτίου 2025
Ερωτήσεις Φυσικής Γ Γυμνασίου: σύνδεση λαμπτήρων
Κυριακή 16 Μαρτίου 2025
Επιλεγμένες ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: πίεση
Εργαστηριακή άσκηση Φυσικής Α Γυμνασίου: βρασμός υγρών
η αύξηση της θερμοκρασίας βρασμού του αλατόνερου εξαρτάται από
την περιεκτικότητά του σε αλάτι
η θερμοκρασία βρασμού ενός υγρού είναι ένα από τα βασικά
χαρακτηριστικά του και, άρα, κριτήριο αναγνώρισής του