Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

Ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή σε τριγωνικό πλαίσιο

Αγώγιμο πλαίσιο, σχήματος ισοσκελούς τριγώνου βρίσκεται σε περιοχή όπου δεξιά από μια διαχωριστική ευθεία υπάρχει ομογενές μαγνητικό πεδίο, μεγάλου εύρους, μαγνητικής επαγωγής κάθετης στο επίπεδο του πλαισίου. Να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στο πλαίσιο και να γίνει το διάγραμμά της σε συνάρτηση με τον χρόνο εισόδου ολόκληρου του πλαισίου στο μαγνητικό πεδίο.

                                                      συνέχεια...

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

Β Γυμνασίου: τριβή

(Σ, Λ) Τα σώματα Α και Β είναι αρχικά ακίνητα.

Το σώμα Α θα δεχτεί από το σώμα Β τριβή με φορά προς τα αριστερά αν κινήσουμε:

α. προς τα δεξιά το σώμα Α

β. προς τα αριστερά το σώμα Β

γ. προς τα δεξιά το σώμα Α και προς τα αριστερά το σώμα Β

δ. προς τα δεξιά και το σώμα Α και το σώμα Β, φροντίζοντας

ώστε η ταχύτητα του Α να είναι μεγαλύτερη από την ταχύτητα του Β

                             συνέχεια...

Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2023

Γ Γυμνασίου: επιλεγμένη άσκηση σύνδεσης αντιστατών

Τρείς αντιστάτες συνδέονται με τρόπο που φαίνεται στην εικόνα.

Να βρεθούν

β. η τάση V2 στα άκρα του δεύτερου αντιστάτη και η ένταση Ιτου ρεύματος που τον διαρρέει 

ε. η ολική αντίσταση R του συστήματος όλων των αντιστατών, η τάση V στα άκρα του και η ένταση Ι του ρεύματος που το διαρρέει

                                    συνέχεια...

Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2023

Β Λυκείου: οριζόντια βολή σε κεκλιμένο επίπεδο

Από σημείο Α μεγάλου κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ, βάλλεται οριζόντια σώμα μικρών διαστάσεων.

Να βρεθούν: α. ο χρόνος κίνησης του σώματος

β. η απόσταση s ανάμεσα στα σημεία Α και Β

Δίδεται η επιτάχυνση g της βαρύτητας.

          συνέχεια...


Γ Λυκείου: 2 κυκλικά πλαίσια

Να βρεθούν και να παρασταθούν γραφικά σε συνάρτηση με τον χρόνο:

α. η μαγνητική ροή Φμ που περνάει από το μπλε πλαίσιο

β. η μαγνητική ροή Φκ που περνάει από το κόκκινο πλαίσιο                   .........

θ. η ένταση Βολ του μαγνητικού πεδίου, που λόγω των ρευμάτων Ιμ και Ικ δημιουργείται στο κοινό κέντρο των δακτυλίων

                                 συνέχεια...


Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023

Α Λυκείου: ελεύθερη πτώση

Κατά τη διάρκεια μιας νυχτερινής άσκησης, ένας στρατιώτης βρίσκεται μέσα σε ελικόπτερο που στέκεται ακίνητο σε ύψος Η=125m πάνω από οριζόντιο έδαφος, και κρατά στα χέρια του φακό στραμμένον προς το έδαφος. Ο φακός φωτίζει το έδαφος με προγραμματισμένες στιγμιαίες αναλαμπές συχνότητας f=0,5Hz.

Κάποια στιγμή, που ο φακός πραγματοποιεί μια αναλαμπή, ξεφεύγει από τα χέρια του στρατιώτη και...

συνέχεια...

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023

Πανεπιστήμιο Αθηνών: οι παλιοί μας φίλοι

οι παλιοί μας φίλοι, οι συμφοιτητές, 

οι επιτυχόντες στο Φυσικό Αθηνών, 

1967, πάνω από μισόν αιώνα πριν, 

μετά από άπειρες ώρες προσπάθειας, 

εκεί, Σόλωνος 104, στο Παλιό Χημείο 

τότε που ήμασταν παιδιά...

συνέχεια...


Β Γυμνασίου: βάρος ενός σώματος

Πού βρίσκεται το κέντρο βάρους ομογενούς σώματος που έχει σχήμα δακτυλίου;

Απάντηση: στο κέντρο του δακτυλίου

(δηλαδή έξω από το σώμα !

αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι το βάρος είναι η συνισταμένη των στοιχειωδών (των επί μέρους) βαρών των μικρών τμημάτων από τα οποία συναποτελείται το σώμα, η οποία, ως συνισταμένη, επιτρέπεται να μην ανήκει στο σώμα, διότι  δεν είναι πραγματική δύναμη, κόλπο, πατέντα είναι...

                                 συνέχεια...

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2023

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2023

Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2023

Β Γυμνασίου: πείραμα χωρίς κανένα όργανο

Πραγματοποίηση δραστηριότητας στο προαύλιο του Σχολείου, χωρίς κανένα όργανο, με κινητό Κ ένα μαθητή, με μονάδα μέτρησης μήκους π το “πλακάκι” του προαυλίου, δηλαδή το μήκος του (συν το μικρού πάχους συνδετικό υλικό που υπάρχει ανάμεσά τους) και με μονάδα μέτρησης χρόνου τ το “τικ-τακ”, δηλαδή τον χρόνο ανάμεσα σε δυο διαδοχικούς χτύπους της καρδιάς

                   συνέχεια...

Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023

Γ Λυκείου: τεθλασμένος αγωγός σε μαγνητικό πεδίο

 αν ο αγωγός κινείται με ταχύτητα υ πάνω στο επίπεδό του, κάθετη σε τμήματά του και παράλληλη στα άλλα, όπως φαίνεται στην εικόνα, να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στα άκρα του

Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022

Β Γυμνασίου: έργο δύναμης

Στα σχολικά βιβλία Φυσικής η έννοια του έργου εισάγεται “εν ψυχρώ”, πριν δηλαδή την εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας, ως νέα αφηρημένη έννοια, σαν κάποιο ανεξήγητο γινόμενο, που πρέπει κάποιος να αποστηθίσει, χωρίς να φαίνεται η αναγκαιότητα εισαγωγής της.

Η διδακτική πρόταση με ανατροπή της σειράς διδασκαλίας των εννοιών έργο και ενέργεια παρουσιάστηκε, χειρόγραφα, στο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Κηφισιάς πριν από 30 χρόνια.

                                   συνέχεια...



Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022

Β Γυμνασίου: επιλεγμένη άσκηση

Μια αντιλόπη, που βόσκει ήσυχα σε μια περιοχή της ζούγκλας, αλλά “έχει και το νου της”, αντιλαμβάνεται κάποια στιγμή την παρουσία ενός λιονταριού, που βρίσκεται σε απόσταση 52m από αυτήν, οπότε, φοβούμενη για τη ζωή της, ξεκινά να απομακρύνεται με σταθερή ταχύτητα 19m/s, ενώ ταυτόχρονα το λιοντάρι αρχίζει να την καταδιώκει με σταθερή ταχύτητα 20m/s.

                              συνέχεια...