Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023

Πανεπιστήμιο Αθηνών: οι παλιοί μας φίλοι

οι παλιοί μας φίλοι, οι συμφοιτητές, 

οι επιτυχόντες στο Φυσικό Αθηνών, 

1967, πάνω από μισόν αιώνα πριν, 

μετά από άπειρες ώρες προσπάθειας, 

εκεί, Σόλωνος 104, στο Παλιό Χημείο 

τότε που ήμασταν παιδιά...

συνέχεια...


Β Γυμνασίου: βάρος ενός σώματος

Πού βρίσκεται το κέντρο βάρους ομογενούς σώματος που έχει σχήμα δακτυλίου;

Απάντηση: στο κέντρο του δακτυλίου

(δηλαδή έξω από το σώμα !

αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι το βάρος είναι η συνισταμένη των στοιχειωδών (των επί μέρους) βαρών των μικρών τμημάτων από τα οποία συναποτελείται το σώμα, η οποία, ως συνισταμένη, επιτρέπεται να μην ανήκει στο σώμα, διότι  δεν είναι πραγματική δύναμη, κόλπο, πατέντα είναι...

                                 συνέχεια...

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2023

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2023

Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2023

Β Γυμνασίου: πείραμα χωρίς κανένα όργανο

Πραγματοποίηση δραστηριότητας στο προαύλιο του Σχολείου, χωρίς κανένα όργανο, με κινητό Κ ένα μαθητή, με μονάδα μέτρησης μήκους π το “πλακάκι” του προαυλίου, δηλαδή το μήκος του (συν το μικρού πάχους συνδετικό υλικό που υπάρχει ανάμεσά τους) και με μονάδα μέτρησης χρόνου τ το “τικ-τακ”, δηλαδή τον χρόνο ανάμεσα σε δυο διαδοχικούς χτύπους της καρδιάς

                   συνέχεια...

Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023

Γ Λυκείου: τεθλασμένος αγωγός σε μαγνητικό πεδίο

 αν ο αγωγός κινείται με ταχύτητα υ πάνω στο επίπεδό του, κάθετη σε τμήματά του και παράλληλη στα άλλα, όπως φαίνεται στην εικόνα, να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στα άκρα του

Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022

Β Γυμνασίου: έργο δύναμης

Στα σχολικά βιβλία Φυσικής η έννοια του έργου εισάγεται “εν ψυχρώ”, πριν δηλαδή την εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας, ως νέα αφηρημένη έννοια, σαν κάποιο ανεξήγητο γινόμενο, που πρέπει κάποιος να αποστηθίσει, χωρίς να φαίνεται η αναγκαιότητα εισαγωγής της.

Η διδακτική πρόταση με ανατροπή της σειράς διδασκαλίας των εννοιών έργο και ενέργεια παρουσιάστηκε, χειρόγραφα, στο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Κηφισιάς πριν από 30 χρόνια.

                                   συνέχεια...



Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022

Β Γυμνασίου: επιλεγμένη άσκηση

Μια αντιλόπη, που βόσκει ήσυχα σε μια περιοχή της ζούγκλας, αλλά “έχει και το νου της”, αντιλαμβάνεται κάποια στιγμή την παρουσία ενός λιονταριού, που βρίσκεται σε απόσταση 52m από αυτήν, οπότε, φοβούμενη για τη ζωή της, ξεκινά να απομακρύνεται με σταθερή ταχύτητα 19m/s, ενώ ταυτόχρονα το λιοντάρι αρχίζει να την καταδιώκει με σταθερή ταχύτητα 20m/s.

                              συνέχεια...

Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022

Α Γυμνασίου: πείραμα, μέτρηση μήκους

 Διαθέτετε ένα υποδεκάμετρο και αρκετά κέρματα του ευρώ, που θεωρούνται όλα με ίδιες διαστάσεις.

Τι θα κάνετε για να μετρήσετε, με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, το πάχος που έχει το κάθε κέρμα, αν επιτρέπεται να χρησιμοποιήσετε το υποδεκάμετρο για μία, μόνο, φορά;

                        συνέχεια...

Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022

Γ Λυκείου: ο δεξιόστροφος κοχλίας

 ο δεξιόστροφος κοχλίας είναι ένας κοχλίας που, όπως η κοινή βίδα, αν τον στρέφουμε (με κατσαβίδι, με το χέρι ή με άλλον τρόπο) προς τα δεξιά (όπως οι δείκτες ρολογιού) αυτός (άρα και η μύτη του) προχωράει προς τα εμπρός και με τη βοήθειά του μπορούμε εύκολα και σίγουρα να προσδιορίσουμε τη φορά των διανυσματικών μεγεθών του ηλεκτρομαγνητισμού   
                        συνέχεια...                                                                                 

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022

Β Λυκείου: αιρετικές παρατηρήσεις για το σχολικό βιβλίο

Δυναμικό (V) του πεδίου βαρύτητας, σε ένα του σημείο Α, ονομάζεται το σταθερό πηλίκο του έργου της δύναμης του πεδίου…

το πηλίκο είναι πράγματι σταθερό, αλλά αυτό δεν δικαιούται να το λέει ο ορισμός, δικαιούται να το λέει ο νόμος, αν, βέβαια, καταφέρουμε να τον βρούμε…

                              συνέχεια...

Α Λυκείου: σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων

 Η συνισταμένη δύο συγγραμμικών δυνάμεων έχει:

ίδιο σημείο εφαρμογής με τις δυνάμεις

ίδια διεύθυνση με τις δυνάμεις

ίδια φορά με τις δυνάμεις, αν είναι ομόρροπες, τη φορά της μεγαλύτερης αν είναι αντίροπες

μέτρο ίσο με το άθροισμα των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι ομόρροπες, 

τη διαφορά των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι αντίροπες.

                          συνέχεια...



Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2022

Εργαστηριακή άσκηση Φυσικής Γ Γυμνασίου: ηλεκτροστατικές αλληλεπιδράσεις

η επιτυχία των πειραματικών δραστηριοτήτων είναι μεγαλύτερη όταν γίνεται χρήση της ηλεκτροστατικής μηχανής και όταν είναι μικρή η υγρασία της ατμόσφαιρας

αντί για πλαστικό χάρακα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, ράβδο από εβονίτη ή γυαλί

αντί για χαρτί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, μάλλινο ύφασμα ή νάϋλον

"η Φυσική άνευ πειραμάτων νεκρά εστί"

                           συνέχεια...

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Γυμνασίου: τα αυτοκίνητα

Ένα επιβατικό αυτοκίνητο και ένα φορτηγό κινούνται σε ευθύγραμμο τμήμα της Εθνικής οδού, προς την ίδια κατεύθυνση, με σταθερές ταχύτητες 20m/s και 10m/s αντίστοιχα.

Κάποια στιγμή οι θέσεις των δυο οχημάτων είναι αυτές που φαίνονται στην εικόνα.

Να βρείτε:

α. μετά από πόσο χρόνο το επιβατικό θα φθάσει το φορτηγό

β. τη μετατόπιση κάθε οχήματος μέχρι τότε

                                    συνέχεια...