Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023

Γ Λυκείου: τεθλασμένος αγωγός σε μαγνητικό πεδίο

 αν ο αγωγός κινείται με ταχύτητα υ πάνω στο επίπεδό του, κάθετη σε τμήματά του και παράλληλη στα άλλα, όπως φαίνεται στην εικόνα, να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στα άκρα του

Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022

Β Γυμνασίου: έργο δύναμης

Στα σχολικά βιβλία Φυσικής η έννοια του έργου εισάγεται “εν ψυχρώ”, πριν δηλαδή την εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας, ως νέα αφηρημένη έννοια, σαν κάποιο ανεξήγητο γινόμενο, που πρέπει κάποιος να αποστηθίσει, χωρίς να φαίνεται η αναγκαιότητα εισαγωγής της.

Η διδακτική πρόταση με ανατροπή της σειράς διδασκαλίας των εννοιών έργο και ενέργεια παρουσιάστηκε, χειρόγραφα, στο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Κηφισιάς πριν από 30 χρόνια.

                                   συνέχεια...



Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022

Β Γυμνασίου: επιλεγμένη άσκηση

Μια αντιλόπη, που βόσκει ήσυχα σε μια περιοχή της ζούγκλας, αλλά “έχει και το νου της”, αντιλαμβάνεται κάποια στιγμή την παρουσία ενός λιονταριού, που βρίσκεται σε απόσταση 52m από αυτήν, οπότε, φοβούμενη για τη ζωή της, ξεκινά να απομακρύνεται με σταθερή ταχύτητα 19m/s, ενώ ταυτόχρονα το λιοντάρι αρχίζει να την καταδιώκει με σταθερή ταχύτητα 20m/s.

                              συνέχεια...

Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022

Α Γυμνασίου: πείραμα, μέτρηση μήκους

 Διαθέτετε ένα υποδεκάμετρο και αρκετά κέρματα του ευρώ, που θεωρούνται όλα με ίδιες διαστάσεις.

Τι θα κάνετε για να μετρήσετε, με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, το πάχος που έχει το κάθε κέρμα, αν επιτρέπεται να χρησιμοποιήσετε το υποδεκάμετρο για μία, μόνο, φορά;

                        συνέχεια...

Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022

Γ Λυκείου: ο δεξιόστροφος κοχλίας

 ο δεξιόστροφος κοχλίας είναι ένας κοχλίας που, όπως η κοινή βίδα, αν τον στρέφουμε (με κατσαβίδι, με το χέρι ή με άλλον τρόπο) προς τα δεξιά (όπως οι δείκτες ρολογιού) αυτός (άρα και η μύτη του) προχωράει προς τα εμπρός και με τη βοήθειά του μπορούμε εύκολα και σίγουρα να προσδιορίσουμε τη φορά των διανυσματικών μεγεθών του ηλεκτρομαγνητισμού   
                        συνέχεια...                                                                                 

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022

Β Λυκείου: αιρετικές παρατηρήσεις για το σχολικό βιβλίο

Δυναμικό (V) του πεδίου βαρύτητας, σε ένα του σημείο Α, ονομάζεται το σταθερό πηλίκο του έργου της δύναμης του πεδίου…

το πηλίκο είναι πράγματι σταθερό, αλλά αυτό δεν δικαιούται να το λέει ο ορισμός, δικαιούται να το λέει ο νόμος, αν, βέβαια, καταφέρουμε να τον βρούμε…

                              συνέχεια...

Α Λυκείου: σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων

 Η συνισταμένη δύο συγγραμμικών δυνάμεων έχει:

ίδιο σημείο εφαρμογής με τις δυνάμεις

ίδια διεύθυνση με τις δυνάμεις

ίδια φορά με τις δυνάμεις, αν είναι ομόρροπες, τη φορά της μεγαλύτερης αν είναι αντίροπες

μέτρο ίσο με το άθροισμα των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι ομόρροπες, 

τη διαφορά των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι αντίροπες.

                          συνέχεια...



Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2022

Εργαστηριακή άσκηση Φυσικής Γ Γυμνασίου: ηλεκτροστατικές αλληλεπιδράσεις

η επιτυχία των πειραματικών δραστηριοτήτων είναι μεγαλύτερη όταν γίνεται χρήση της ηλεκτροστατικής μηχανής και όταν είναι μικρή η υγρασία της ατμόσφαιρας

αντί για πλαστικό χάρακα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, ράβδο από εβονίτη ή γυαλί

αντί για χαρτί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, μάλλινο ύφασμα ή νάϋλον

"η Φυσική άνευ πειραμάτων νεκρά εστί"

                           συνέχεια...

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Γυμνασίου: τα αυτοκίνητα

Ένα επιβατικό αυτοκίνητο και ένα φορτηγό κινούνται σε ευθύγραμμο τμήμα της Εθνικής οδού, προς την ίδια κατεύθυνση, με σταθερές ταχύτητες 20m/s και 10m/s αντίστοιχα.

Κάποια στιγμή οι θέσεις των δυο οχημάτων είναι αυτές που φαίνονται στην εικόνα.

Να βρείτε:

α. μετά από πόσο χρόνο το επιβατικό θα φθάσει το φορτηγό

β. τη μετατόπιση κάθε οχήματος μέχρι τότε

                                    συνέχεια...

Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2022

Φυσική Α Λυκείου: αιρετικά διαγράμματα

Ένα κινητό, που θεωρείται υλικό σημείο, ξεκινάει τη χρονική στιγμή 0 και κινείται με σταθερή ταχύτητα “κατά κείθε”στη συνέχεια παραμένει ακίνητο και στη συνέχεια κινείται “κατά δώθε”. Να σχεδιαστούν σε συνάρτηση με τον χρόνο: α. η ταχύτητά του, β. η θέση του

                              συνέχεια...


Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022

Ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: εισαγωγή

η σύγκριση, η πρόσθεση και η αφαίρεση δύο φυσικών μεγεθών επιτρέπεται μόνον αν αυτά είναι ομοειδή

ο ορισμός ενός φυσικού μεγέθους είναι πρωταρχική έννοια, γι αυτό και δεν έχει ανάγκη απόδειξης

ο συμβολισμός ενός φυσικού μεγέθους είναι αυθαίρετος

η “μικρή” μονάδα μέτρησης της πυκνότητας 1g/cm3 είναι 1000 φορές μεγαλύτερη από τη “μεγάλη” μονάδα 1kg/m3

                               συνέχεια...



Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2022

Ερωτήσεις Φυσικής Γ Γυμνασίου: ηλεκτρισμός

το ηλεκτρικό φορτίο είναι πρωταρχική έννοια και           δεν ορίζεται 

η ύπαρξη δύο (μόνο) ειδών ηλεκτρικών φορτίων δεν αποδεικνύεται αποτελεί αξίωμα

κατά την ανταλλαγή φορτίων μεταξύ κάποιων συγκεκριμμένων σωμάτων το συνολικό τους φορτίο παραμένει σταθερό 

το συνολικό φορτίο όλων των σωμάτων του Σύμπαντος είναι μηδέν

                                               συνέχεια...


Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2022

Α Γυμνασίου: καλή αρχή στη Φυσική...

α, ναι…

κι’ αν δεν φτάσεις ακριβώς στην κορφή,

(γιατί μερικοί λένε πως δεν υπάρχει κορφή, κι άλλοι λένε πως ανεβαίνει κι αυτή μαζί σου και δεν την φτάνεις ποτέ…)

ε, ναι, δεν χάλασε κι’ ο κόσμος!

πολλές φορές το ταξίδι αξίζει για το ταξίδι

καλό ταξίδι λοιπόν…

                                                                              συνέχεια...

Τρίτη 23 Αυγούστου 2022

Οι "δέκα εντολές" για μια καλή πορεία στο Γυμνάσιο

    Παρακολουθώ με ιδιαίτερη προσοχή τον καθηγητή μου στην τάξη και προσπαθώ να αποκομίσω όσο γίνεται περισσότερες γνώσεις απ’ αυτόν.

    Συμμετέχω στο μάθημα δίνοντας όσο μπορώ πιο σωστές απαντήσεις.

    Διδάσκομαι και από τα λάθη μου και προσπαθώ να μην τα επαναλάβω.

    πειδή “ο καιρός γαρ εγγύς”...)

    συνέχεια...