Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023
Γ Λυκείου: τεθλασμένος αγωγός σε μαγνητικό πεδίο
Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2022
Α Λυκείου: λανθασμένο πείραμα στο σχολικό βιβλίο
γι αυτό και
έχει την κατανόησή μας,
επειδή δρα δηλαδή,
όποιος δεν δρα
δεν κάνει λάθη,
αλλά δεν κάνει και τίποτα…
συνέχεια...
Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022
Β Γυμνασίου: έργο δύναμης
Στα σχολικά βιβλία Φυσικής η έννοια του έργου εισάγεται “εν ψυχρώ”, πριν δηλαδή την εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας, ως νέα αφηρημένη έννοια, σαν κάποιο ανεξήγητο γινόμενο, που πρέπει κάποιος να αποστηθίσει, χωρίς να φαίνεται η αναγκαιότητα εισαγωγής της.
Η διδακτική πρόταση με ανατροπή της σειράς διδασκαλίας των εννοιών έργο και ενέργεια παρουσιάστηκε, χειρόγραφα, στο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Κηφισιάς πριν από 30 χρόνια.
Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022
Β Γυμνασίου: επιλεγμένη άσκηση
Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022
Α Γυμνασίου: πείραμα, μέτρηση μήκους
Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022
Γ Λυκείου: ο δεξιόστροφος κοχλίας
Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022
Β Λυκείου: αιρετικές παρατηρήσεις για το σχολικό βιβλίο
Δυναμικό (V) του πεδίου βαρύτητας, σε ένα του σημείο Α, ονομάζεται το σταθερό πηλίκο του έργου της δύναμης του πεδίου…
το πηλίκο είναι πράγματι σταθερό, αλλά αυτό δεν δικαιούται να το λέει ο ορισμός, δικαιούται να το λέει ο νόμος, αν, βέβαια, καταφέρουμε να τον βρούμε…
Α Λυκείου: σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων
ίδιο σημείο εφαρμογής με τις δυνάμεις
ίδια διεύθυνση με τις δυνάμεις
ίδια φορά με τις δυνάμεις, αν είναι ομόρροπες, τη φορά της μεγαλύτερης αν είναι αντίροπες
μέτρο ίσο με το άθροισμα των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι ομόρροπες,
τη διαφορά των μέτρων των δυνάμεων, αν είναι αντίροπες.
Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2022
Εργαστηριακή άσκηση Φυσικής Γ Γυμνασίου: ηλεκτροστατικές αλληλεπιδράσεις
η επιτυχία των πειραματικών δραστηριοτήτων είναι μεγαλύτερη όταν γίνεται χρήση της ηλεκτροστατικής μηχανής και όταν είναι μικρή η υγρασία της ατμόσφαιρας
αντί για πλαστικό χάρακα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, ράβδο από εβονίτη ή γυαλί
αντί για χαρτί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, εάν διαθέτουμε, μάλλινο ύφασμα ή νάϋλον
"η Φυσική άνευ πειραμάτων νεκρά εστί"
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Γυμνασίου: τα αυτοκίνητα
Ένα
επιβατικό αυτοκίνητο και ένα φορτηγό
κινούνται σε ευθύγραμμο τμήμα της
Εθνικής οδού, προς την ίδια κατεύθυνση,
με σταθερές ταχύτητες 20m/s
και 10m/s
αντίστοιχα.
Κάποια στιγμή οι θέσεις των δυο οχημάτων είναι αυτές που φαίνονται στην εικόνα.
Να βρείτε:
α. μετά από πόσο χρόνο το επιβατικό θα φθάσει το φορτηγό
β. τη μετατόπιση κάθε οχήματος μέχρι τότε
Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2022
Φυσική Α Λυκείου: αιρετικά διαγράμματα
Ένα κινητό, που θεωρείται υλικό σημείο, ξεκινάει τη χρονική στιγμή 0 και κινείται με σταθερή ταχύτητα “κατά κείθε”, στη συνέχεια παραμένει ακίνητο και στη συνέχεια κινείται “κατά δώθε”. Να σχεδιαστούν σε συνάρτηση με τον χρόνο: α. η ταχύτητά του, β. η θέση του
Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022
Ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: εισαγωγή
η
σύγκριση, η πρόσθεση και η αφαίρεση δύο
φυσικών μεγεθών
επιτρέπεται
μόνον αν αυτά είναι ομοειδή
ο ορισμός ενός φυσικού μεγέθους είναι πρωταρχική έννοια, γι αυτό και δεν έχει ανάγκη απόδειξης
ο συμβολισμός ενός φυσικού μεγέθους είναι αυθαίρετος
η “μικρή” μονάδα μέτρησης της πυκνότητας 1g/cm3 είναι 1000 φορές μεγαλύτερη από τη “μεγάλη” μονάδα 1kg/m3
Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2022
Ερωτήσεις Φυσικής Γ Γυμνασίου: ηλεκτρισμός
το ηλεκτρικό φορτίο είναι πρωταρχική έννοια και δεν ορίζεται
η ύπαρξη δύο (μόνο) ειδών ηλεκτρικών φορτίων δεν αποδεικνύεται αποτελεί αξίωμα
κατά την ανταλλαγή φορτίων μεταξύ κάποιων συγκεκριμμένων σωμάτων το συνολικό τους φορτίο παραμένει σταθερό
το συνολικό φορτίο όλων των σωμάτων του Σύμπαντος είναι μηδέν
Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2022
Α Γυμνασίου: καλή αρχή στη Φυσική...
α, ναι…
κι’ αν δεν φτάσεις ακριβώς στην κορφή,
(γιατί μερικοί λένε πως δεν υπάρχει κορφή, κι άλλοι λένε πως ανεβαίνει κι αυτή μαζί σου και δεν την φτάνεις ποτέ…)
ε, ναι, δεν χάλασε κι’ ο κόσμος!
πολλές φορές το ταξίδι αξίζει για το ταξίδι
καλό ταξίδι λοιπόν…
Τρίτη 23 Αυγούστου 2022
Οι "δέκα εντολές" για μια καλή πορεία στο Γυμνάσιο
Παρακολουθώ με ιδιαίτερη προσοχή τον καθηγητή μου στην τάξη και προσπαθώ να αποκομίσω όσο γίνεται περισσότερες γνώσεις απ’ αυτόν.
Συμμετέχω στο μάθημα δίνοντας όσο μπορώ πιο σωστές απαντήσεις.
Διδάσκομαι και από τα λάθη μου και προσπαθώ να μην τα επαναλάβω.
(επειδή “ο καιρός γαρ εγγύς”...)