Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2020

Ερωτήσεις Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτρισμός

Πώς μπορούμε να διαπιστώσουμε αν ένα σώμα είναι φορτισμένο;

Απάντηση

Μπορούμε να το διαπιστώσουμε με τη βοήθεια του ηλεκτρικού εκκρεμούς (απλού οργάνου που αποτελείται από ελαφρό αντικείμενο, π. χ. χαρτί, σφαιρικού σχήματος, κρεμασμένου με νήμα από σταθερό σημείο).

Πλησιάζουμε το σώμα στο σφαιρίδιο του εκκρεμούς και αν παρατηρήσουμε ότι το σφαιρίδιο αποκλίνει από την κατακόρυφη το σώμα είναι φορτισμένο, αν όχι δεν είναι.

(προσοχή το είδος του φορτίου δεν μπορούμε να το διαπιστώσουμε με αυτό το πείραμα)

             συνέχεια...

η αγορά ενός καλού βιβλίου Φυσικής είναι επένδυση

θα βρείτε σε κάθε κεφάλαιο:

   ερωτήσεις θεωρίας, με πλήρη κάλυψη της ύλης, άμεση απάντηση, παρατηρήσεις και επισημάνσεις

   δραστηριότητες με απλά πειράματα, όλες τις υποχρεωτικές και μη πειραματικές ασκήσεις, διαθεματικές προσεγγίσεις και συνθετικές εργασίες...

πρόχειρο διαγώνισμα με υπόδειξη-απάντηση

           συνέχεια...


καλή αρχή στη Φυσική, φίλε μαθητή της Α Γυμνασίου

 α, ναι…

κι’ αν δεν φτάσεις ακριβώς στην κορφή,

(γιατί μερικοί λένε πως δεν υπάρχει κορφή,

κι άλλοι λένε πως ανεβαίνει κι αυτή μαζί σου

και δεν την φτάνεις ποτέ…)

δε …χάλασε κι’ ο κόσμος!

πολλές φορές το ταξίδι αξίζει για το ταξίδι.

καλό ταξίδι λοιπόν…

                   συνέχεια...


Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020

Η έννοια δύναμη

όταν ένα σώμα δέχεται μια δύναμη δεν μπορεί το σημείο εφαρμογής αυτής της δύναμης να είναι σημείο κάποιου άλλου σώματος,το σημείο εφαρμογής, δηλαδή, μας δείχνει τον “ιδιοκτήτη” μιας δύναμης, γνώση ιδιαίτερα χρήσιμη όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τη συνισταμένη δυνάμεων που έχει νόημα μόνο αν όλες οι δυνάμεις ασκούνται στο ίδιο σώμα
             συνέχεια...


Δευτέρα 29 Ιουνίου 2020

Τελικά πόσες περιστροφές κάνει ο δίσκος;


Αυτό το φετινό Δ5 στις Πανελλήνιες του “παλιού”...
οι “μένουμε 6,75” λέμε: βρίσκουμε πόσες φορές χωράει το μήκος της περιφέρειας του δίσκου στο μήκος του τεταρτοκυκλίου και από αυτό αφαιρούμε ¼, αυτό είναι το πλήθος των περιστροφών του δίσκου
οι “επιμένουμε 7” λένε: βρίσκουμε πόσες φορές χωράει το μήκος της περιφέρειας του δίσκου στο μήκος του τεταρτοκυκλίου και αυτό είναι το πλήθος των περιστροφών του δίσκου
Οπότε ας συνεχίσουμε το “πείραμα”...
Κρατάμε το ίδιο τεταρτημόριο, αλλά χρησιμοποιούμε όλο και μεγαλύτερους δίσκους (τα “δοντάκια” και τα “κενά” έχουν τις αρχικές διαστάσεις)
στ. ο δίσκος έχει 2800 “δοντάκια” (r=R)
οι 6,75 βρίσκουμε 0 περιστροφές, οι 7 βρίσκουν 0,25 περιστροφές
Ώπα! 0,25 περιστροφές; μα πώς θα τις κάνει;
αφού είναι ήδη τέρμα κάτω, αμέσως με το που τοποθετήθηκε, χωρίς να κινηθεί καθόλου

Σάββατο 27 Ιουνίου 2020

Με αφορμή το Δ5

Κάποια χρονική στιγμή ο δίσκος αρχίζει να περιστρέφεται, όπως οι δείκτες του ρολογιού, και ταυτόχρονα η ράβδος αρχίζει να περιστρέφεται γύρω από το άκρο της Α, αντίθετα με τους δείκτες του ρολογιού
Όταν η ράβδος βρίσκεται ξανά, για πρώτη φορά, στην αρχική της θέση, ο δίσκος μόλις και φτάνει στο άκρο της Β.
γ. πόσες περιστροφές έχει κάνει ο δίσκος;
δ. πως κινήθηκε η κόκκινη ακτίνα σε σχέση με το κέντρο του δίσκου;



Τρίτη 23 Ιουνίου 2020

Πανελλήνιες Φυσικής 2020

αν ο δίσκος αφήνονταν χωρίς δυνατότητα περιστροφής σε σχέση με το σημείο επαφής του με το ημικύκλιο, π.χ. περασμένος με μικρό κρίκο στην περιφέρεια του ημικυκλίου, θα είχε κάνει “παθητικά” ¼ περιστροφής αντίθετα με τους δείκτες του ρολογιού, διότι η ακτίνα αρχικής επαφής του με το ημικύκλιο, από οριζόντια γίνεται κατακόρυφη, όπως φαίνεται στην εικόνα, στην περίπτωσή μας κάνει και “ενεργητικά” 2πR/4:2πr=7 περιστροφές όπως οι δείκτες του ρολογιού, άρα συνολικά 7- ¼=27/4=6,75 περιστροφές όπως οι δείκτες του ρολογιού

Δευτέρα 15 Ιουνίου 2020

Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Γ΄Λυκείου: ηλεκτρομαγνητισμός


Σε μια περιοχή όπου υπάρχει ομογενές, χρονικά μεταβαλλόμενο, μαγνητικό πεδίο, του οποίου η μαγνητική επαγωγή μεταβάλλεται με τον χρόνο όπως φαίνεται στο διπλανό διάγραμμα, είναι τοποθετημένο αγώγιμο κυκλικό πλαίσιο, με το επίπεδό του κάθετο στις δυναμικές γραμμές του πεδίου.
Α. να σχεδιασθεί το διάγραμμα...
Β. Να βρεθεί το φορτίο που...


Πέμπτη 11 Ιουνίου 2020

οδηγίες προς "ναυτιλομένους"...

1. διαβάζουμε μία φορά προσεκτικά όλα τα θέματα
2. διαβάζουμε δεύτερη φορά περισσότερο προσεκτικά όλα τα θέματα, εντοπίζοντας αυτά που γνωρίζουμε καλά
3. αρχίζουμε να γράφουμε από αυτά που γνωρίζουμε καλά
4. ξαναδιαβάζουμε προσεκτικά όλα τα υπόλοιπα θέματα
5. γράφουμε πιθανές απαντήσεις σε όλα τα υπόλοιπα θέματα και σε αυτά που δεν ξέρουμε 
6. παίρνουμε μια βαθειά ανάσα
7. ξαναδιαβάζουμε όλα τα θέματα και βεβαιωνόμαστε ότι τα προσπαθήσαμε όλα, μα όλα
καλή επιτυχία βρε, 
μια μάχη είναι, όχι ο πόλεμος… 


Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

Ερωτήσεις Φυσικής Γ΄Λυκείου: διαγράμματα μεγεθών

Δύο ευθύγραμμοι αγωγοί, “απείρου” μήκους, βρίσκονται πάνω σε οριζόντιο επίπεδο, όπου υπάρχει κατακόρυφο ομογενές και χρονικά σταθερό μαγνητικό πεδίο μόνο στο εσωτερικό της γωνίας που σχηματίζουν οι αγωγοί. Τρίτος ευθύγραμμος αγωγός, επίσης “απείρου” μήκους, ξεκινά, τη χρονική στιγμή μηδέν, να κινείται από την κορυφή της γωνίας με τρόπο που φαίνεται στην εικόνα, ώστε να παραμένει διαρκώς σε επαφή με τους δύο άλλους αγωγούς και η ταχύτητά του να είναι συνέχεια πάνω στη διχοτόμο της γωνίας. Να επιλεγεί, αιτιολογημένα, ποια από…


Παρασκευή 29 Μαΐου 2020

Ηλεκτρομαγνητισμός: κριτήριο αξιολόγησης


Δύο ευθύγραμμοι και παράλληλοι αγωγοί Α και Β “απείρου μήκους” απέχουν μεταξύ τους κατά d και διαρρέονται από ομόρροπα ρεύματα εντάσεων Ι1 ο ένας και Ι2 ο άλλος όπως φαίνεται στο σχήμα.
Να προσδιορισθεί η θέση σημείου όπου η μαγνητική επαγωγή του μαγνητικού πεδίου που δημιουργούν οι δύο αγωγοί είναι διπλάσια από τη μαγνητική επαγωγή του μαγνητικού πεδίου που δημιουργεί ο κάθε ένας απ’ αυτούς. 

Κυριακή 24 Μαΐου 2020

Ηλεκτρομαγνητισμός: κριτήριο αξιολόγησης

Από μικρό ύψος αφήνουμε να πέσει ένας ραβδόμορφος μαγνήτης Μμε τρόπο που φαίνεται στο σχήμαώστε να περάσει μέσα από ένα οριζόντιο μεταλλικό δακτύλιο Δ που συγκρατείται κατάλληλα σε μικρότερο ύψοςΗ επιτάχυνση της πτώσης του μαγνήτη είναι
αμικρότερη από μέχρις να περάσει από τον δακτύλιο και μεγαλύτερη μετά   βμικρότερη από για όλη τη διάρκεια της πτώσης                 γ. μεγαλύτερη από g για όλη τη διάρκεια της πτώσης...




Σάββατο 23 Μαΐου 2020

Ηλεκτρομαγνητισμός: ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής


Το μέτρο της μαγνητικής επαγωγής σε κάποιο σημείο του μαγνητικού πεδίου, που δημιουργείται στο εσωτερικό σωληνοειδούς που διαρρέεται από ρεύμα, σε συνάρτηση με την ένταση του ρεύματος που το διαρρέει, παριστάνεται με την ευθεία:
α.1,  β.2,  γ.3,  δ.4 
                  συνέχεια...




Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

Ερωτήσεις θεωρίας Φυσικής Γ΄ Γυμνασίου: ηλεκτρική ενέργεια


    Από ποια σχέση δίνεται η ηλεκτρική ενέργεια που μεταφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα σε μια ηλεκτρική συσκευή και πώς αυτή προκύπτει;
    Από ποιες επί πλέον σχέσεις δίνεται η ηλεκτρική ενέργεια που μεταφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα σε έναν αντιστάτη και πώς αυτές προκύπτουν;


Παρασκευή 1 Μαΐου 2020

“Τεθλασμένος” αγωγός σε μαγνητικό πεδίο


αν ο αγωγός διαρρέεται από ρεύμα έντασης Ι να βρεθεί το μέτρο της δύναμης Laplace που δέχεται
αν ο αγωγός κινείται με ταχύτητα υ πάνω στο επίπεδό του, κάθετη σε τμήματά του και παράλληλη στα άλλα, όπως φαίνεται στην εικόνα, να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στα άκρα του