Κυριακή 1 Ιουνίου 2025

Επιλεγμέμες Ασκήσεις Φυσικής Γ Γυμνασίου: επανάληψη

Μια φωτεινή ακτίνα προσπίπτει σε έναν επίπεδο καθρέφτη

Να βρεθούν:

α. η γωνία ανακλάσεως

β. η γωνία ανάμεσα στην ανακλώμενη και στην προσπίπτουσα ακτίνα

γ. η γωνία εκτροπής 

                                                        συνέχεια

Υποδειγματικά λυμένες ασκήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: επανάληψη

τη “συμπεριφορά” ενός σώματος τη ρυθμίζουν οι δυνάμεις που δέχεται και όχι οι δυνάμεις που ασκεί

δεν υπάρχει συνισταμένη για τις δυνάμεις δράση και αντίδραση, διότι αυτές ασκούνται σε διαφορετικά σώματα

η (κατά το αξίωμα δράσης-αντίδρασης) αντίδραση στη δύναμη βάρος ενός σώματος ασκείται στο κέντρο της Γης

                 συνέχεια


Παρασκευή 30 Μαΐου 2025

Κριτήριο Αξιολόγησης Φυσικής Γ Λυκείου: ηλεκτρομαγνητισμός

Δύο ευθύγραμμοι και παράλληλοι αγωγοί Α και Β “απείρου μήκους” απέχουν μεταξύ τους κατά d και διαρρέονται από ομόρροπα ρεύματα εντάσεων Ι1 ο ένας και Ι2 ο άλλος όπως φαίνεται στο σχήμα.              Να προσδιορισθεί η θέση σημείου όπου η μαγνητική επαγωγή του μαγνητικού πεδίου που δημιουργούν οι δύο αγωγοί είναι διπλάσια από τη μαγνητική επαγωγή του μαγνητικού πεδίου που δημιουργεί ο κάθε ένας απ’ αυτούς. 

                                               συνέχεια

Κυριακή 25 Μαΐου 2025

Θέματα προαγωγικών εξετάσεων Φυσικής Β Γυμνασίου

(Σ)  Αν ένα σώμα βάρους 30Ν δέχεται άνωση 10Ν, τότε η ένδειξη του δυναμομέτρου από το οποίο το έχουμε εξαρτήσει (δηλαδή το φαινομενικό του βάρος) είναι:

       α. 10Ν                  β. 20Ν

       γ. 30Ν                  δ. 40Ν

         συνέχεια

Παρασκευή 23 Μαΐου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: ταλάντωση

Ξύλινος κύλινδρος ηρεμεί, βυθισμένος, εν μέρει, σε υγρό, με τον άξονά του κατακόρυφο. Να δειχθεί ότι ο κύλινδρος θα εκτελέσει Γραμμική Αρμονική Ταλάντωση αν το βυθίσουμε λίγο και τον αφήσουμε στη συνέχεια ελεύθερο. Να βρεθεί η περίοδος αυτής της ταλάντωσης.

         συνέχεια

Τετάρτη 21 Μαΐου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: ταλάντωση με δύο ελατήρια

Σώμα είναι αρχικά ακίνητο πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο δεμένο στο άκρο ενός ελατηρίου και σε απλή επαφή με το άκρο ενός άλλου, όπως φαίνεται στο σχήμα. Προσδίδουμε στο σώμα ταχύτητα προς τα δεξιά. Να γίνουν τα διαγράμματα της απομάκρυνσης και της ταχύτητας του σώματος για χρόνο μιας περιόδου.

                                                 συνέχεια

Κυριακή 18 Μαΐου 2025

Για Φυσικούς μόνο: το αναθεματισμένο "-"

διαβάζουμε σε επίσημα σχολικά και μη βιβλία, αλλά και σε αναρτήσεις : η τάση από επαγωγή σε πλαίσιο, είναι ίση με Εεπ=-ΔΦ/Δt

έτσι “ξερά” και πάει παρακάτω, σιγά μην και δεν τα εξήγησε ωραία-ωραία όλα και συνεχίζει με χαρά μεγάλη, αφού τα εξήγησε όλα, νομίζει...

και μερικοί “βγάζουμε μπιμπίκια”, επιτόπου, μάλιστα, μάλιστα!

                         συνέχεια

Πέμπτη 15 Μαΐου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: υπολογισμός χρόνου σε ταλάντωση

Σώμα πραγματοποιεί γραμμική αρμονική ταλάντωση. Να βρεθεί ο χρόνος (το χρονικό διάστημα) που μεσολαβεί από τη στιγμή που το σώμα βρίσκεται σε κάποια θέση μέχρι να βρεθεί σε κάποια άλλη.  Απαραίτητη προϋπόθεση να δίδονται ή να έχουν υπολογιστεί: α. το πλάτος και η περίοδος της ταλάντωσης β. οι αποστάσεις των δύο θέσεων από τη θέση ισορροπίας

                                                                συνέχεια

Τετάρτη 14 Μαΐου 2025

Κριτήριο αξιολόγησης Φυσικής Γ Λυκείου: ηλεκτρομαγνητισμός

Από μικρό ύψος αφήνουμε να πέσει ένας ραβδόμορφος μαγνήτης με τρόπο που φαίνεται στο σχήμα οπότε η επιτάχυνση της πτώσης του μαγνήτη είναι :

α. μικρότερη από g μέχρις να περάσει από τον δακτύλιο και μεγαλύτερη μετά

β. μικρότερη από g για όλη τη διάρκεια της πτώσης

γ. μεγαλύτερη από g για όλη τη διάρκεια της πτώσης

                                                      συνέχεια

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: ηλεκτρομαγνητισμός

Σε μια περιοχή όπου υπάρχει ομογενές, χρονικά μεταβαλλόμενο, μαγνητικό πεδίο του οποίου η ένταση μεταβάλλεται με τον χρόνο όπως φαίνεται στο διάγραμμα, είναι τοποθετημένο αγώγιμο κυκλικό πλαίσιο με το επίπεδό του κάθετο στις δυναμικές γραμμές του πεδίου.

Να σχεδιασθεί, αιτιολογημένα, σε συνάρτηση με τον χρόνο, το διάγραμμα...

Να βρεθεί το φορτίο που περνάει από...

                             συνέχεια


Τρίτη 13 Μαΐου 2025

Φυσική Γ Λυκείου: ροπή αδράνειας "σύνθετων" και "λειψών" στερεών σωμάτων

Με τον όρο “σύνθετο” νοείται ένα στερεό σώμα που μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει προκύψει από τη συγκόλληση δύο (ή περισσοτέρων) στερεών και με τον όρο “λειψό” ένα στερεό που μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει προκύψει από ένα στερεό μετά την αφαίρεση από αυτό ενός (ή περισσοτέρων) τμημάτων του. Μπορούμε να υπολογίσουμε τη ροπή αδράνειας ενός “σύνθετου” στερεού, αν γνωρίζουμε τη ροπή αδράνειας των επιμέρους στερεών, από τα οποία θεωρητικά προκύπτει με συγκόλληση, όπως και τη ροπή αδράνειας ενός “λειψού” στερεού, αν γνωρίζουμε τη ροπή αδράνειας του αρχικού στερεού, καθώς και του τμήματός του, που θεωρητικά έχει αφαιρεθεί.

                                   συνέχεια


Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: τεθλασμένος αγωγός σε μαγνητικό πεδίο

 Κάθε αγωγός που φαίνεται στην εικόνα συναποτελείται από ίσα αγώγιμα ευθύγραμμα τμήματα, ώστε όλες οι γωνίες του να είναι ορθές, και βρίσκεται μέσα σε ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης κάθετης με το  επίπεδό του.

α. αν ο αγωγός διαρρέεται από ρεύμα…

β. αν ο αγωγός κινείται με ταχύτητα όπως φαίνεται στην εικόνα…

γ. αν ο αγωγός κινείται με ταχύτητα κάθετη με αυτή που φαίνεται στην εικόνα…

                             συνέχεια

Τετάρτη 7 Μαΐου 2025

Απαντήσεις στις Ερωτήσεις Επανάληψης Φυσικής Β Γυμνασίου

 (Σ, Λ) Η δράση και η αντίδραση:                                                  α. έχουν ίδια διεύθυνση και φορά     

β έχουν ίδια διεύθυνση και μέτρο

γ. έχουν συνισταμένη ίση με μηδέν    

δ. δεν έχουν συνισταμένη


    (Λ, Σ, Λ, Σ)

                          συνέχεια


Απαντήσεις στις Επαναληπτικές Ερωτήσεις Φυσικής Γ Γυμνασίου

 

                                                             συνέχεια

Δευτέρα 5 Μαΐου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: το άτακτο πιθηκάκι

Ένα μικρό και άτακτο πιθηκάκι ξεφεύγει, κάποια στιγμή από την επιτήρηση της μητέρας του και περιπλανιέται όλη μέρα στη ζούγκλα με αποτέλεσμα τελικά να χαθεί. Για καλή του τύχη, όμως, καταφέρνει να γλιτώσει από τα σαρκοφάγα θηρία και να βρεθεί πάνω σε ένα κλωνάρι ενός δέντρου που στο άκρο του έχει κρεμαστεί “πέφτοντας από τον ουρανό” ένα τσαμπί με μπανάνες. Κάποια στιγμή το πιθηκάκι βλέπει το τσαμπί με τις μπανάνες και επειδή ήδη πεινάει αρχίζει να κινείται προς το μέρος του. Να διερευνήσετε αν το πιθηκάκι έφτασε στο τσαμπί.
                                               συνέχεια


Κυριακή 4 Μαΐου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: ομαλά επιταχυνόμενη κυκλική κίνηση

Η “Υψηλή γέφυρα Σερβίων”, μια από τις μεγαλύτερες των Βαλκανίων, βρίσκεται στο νομό Κοζάνης κοντά στην πόλη των Σερβίων και μπορούμε κατά προσέγγιση να θεωρήσουμε ότι απoτελεί τμήμα περιφέρειας κύκλου.  Κάποια χρονική ένα αυτοκίνητο ξεκινάει από το ένα άκρο της γέφυρας και κινείται προς το άλλο με γραμμική επιτάχυνση σταθερού μέτρου.                 Να βρεθούν: Α, Β α. β. γ. δ.

                                συνέχεια

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή στον “χειρότερο” αγωγό

Να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή που αναπτύσσεται στον αγωγό όταν αυτός κινείται

α. με γραμμική ταχύτητα κάθετη στο ευθύγραμμο τμήμα ΑΩ

β. με γωνιακή ταχύτητα κάθετη στο επίπεδό του, γύρω από το άκρο Ω

γ. με γωνιακή ταχύτητα κάθετη στο επίπεδό του, γύρω από το σημείο Ο

                      συνέχεια

Επιλεγμένες Ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: επανάληψη

 (Σ, Λ) Η, κατά το αξίωμα δράσης-αντίδρασης, αντίδραση στη δράση βάρος του σώματος, που είναι δεμένο στο άκρο παραμορφωμένου ελατηρίου, όπως φαίνεται στην εικόνα, ασκείται:

α.στο ελατήριο β.στο δάπεδο γ.στον τοίχο δ.στο κέντρο της Γης

                                  συνέχεια

Παρασκευή 2 Μαΐου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: ΗΕΔ σε κυκλικό τμήμα

Κυκλικός αγωγός περιστρέφεται με σταθερή γωνιακή ταχύτητα γύρω από το ακίνητο κέντρο του, σε περιοχή όπου υπάρχει ομογενές μαγνητικό πεδίο με μαγνητική επαγωγή κάθετη στο επίπεδό του. Να βρεθεί η ηλεκτρεγερτική δύναμη εξ επαγωγής που αναπτύσσεται στα άκρα τυχαίου τόξου του. 

                            συνέχεια

Φυσική Α Λυκείου: περί νόμου σχόλια τινά

 θεμελιώδης νόμος της Μηχανικής

τύπος F=mα, σε όλα τα βιβλία, όλα, εκτός από αυτό που φαίνεται στην εικόνα, με το οποίο συμβαίνει να έχω και “πατρική” σχέση, και με διατύπωση: “η δύναμη...ανάλογη με την επιτάχυνση”, αλλά και “η δύναμη...ανάλογη με την επιτάχυνση και με τη μάζα..”

ερώτημα: ποιο είναι το αποτέλεσμα και ποια η αιτία; η επιτάχυνση γεννά τη δύναμη ή η (συνισταμένη) δύναμη την επιτάχυνση;

η άποψή μου: η επιτάχυνση είναι το αποτέλεσμα και η δύναμη η αιτία, άρα ο τύπος έπρεπε να είναι α=F/m, και η διατύπωση...

                            συνέχεια

Τετάρτη 30 Απριλίου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: το βατραχάκι

Το κάτω άκρο κατακόρυφου ελατηρίου είναι στερεωμένο σε οριζόντιο επίπεδο. Στο πάνω άκρο του ελατηρίου είναι δεμένος ένας δίσκος πάνω στον οποίο κάθεται ένα βατραχάκι και αρχικά όλο το σύστημα είναι ακίνητο. Κάποια χρονική στιγμή, που θεωρούμε αρχή μέτρησης του χρόνου, το βατραχάκι, επειδή πεινάει, εκτινάσσεται απότομα προς τα πάνω και μόλις καταφέρνει να πιάσει μια μύγα, αμελητέας μάζας και ορμής, τη στιγμή που αυτή πετάει στην ίδια κατακόρυφη με αυτό και σε ύψος που  βρίσκεται στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο με το ελεύθερο άκρο του ελατηρίου όταν αυτό έχει το φυσικό του μήκος.         Να βρεθούν: α, β, γ, δ, ε, στ, ζ, η, θ

                                  συνέχεια

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: το γεράκι και το περιστέρι

Ένα περιστέρι πετά οριζόντια με σταθερή ταχύτητα, σε κάποιο ύψος πάνω από μια πεδιάδα.

Κάποια χρονική στιγμή το περιστέρι, γυρίζοντας το κεφάλι του προς τα πίσω, διαπιστώνει με τρόμο ότι ένα γεράκι πετά προς το μέρος του, στο ίδιο ύψος και με την ίδια πορεία, οπότε:

α. για να γλιτώσει το περιστέρι “βάζει τα δυνατά του” και καταφέρνει να κινείται στη συνέχεια με σταθερή επιτάχυνση

β. από το φόβο του αφήνει δύο “κουτσουλιές”, την πρώτη αμέσως και τη δεύτερη μετά από κάποιο χρόνο από τη στιγμή που αντελήφθη το γεράκι

Να βρεθούν: Α., Β., Γ., Δ. 

                           συνέχεια


Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Β Γυμνασίου: άνωση

ο κύλινδρος της συσκευής της άνωσης, όταν είναι βυθισμένος μέσα στο νερό που ρίξαμε μέσα στον ογκομετρικό σωλήνα, δεν πρέπει να έρχεται σε επαφή με τα τοιχώματα του σωλήνα

προσθέτοντας μικρή ποσότητα κατάλληλου δείκτη στο νερό που βρίσκεται μέσα σε γυάλινο δοχείο, επιτυγχάνουμε να διακρίνεται σαφέστερα η ελεύθερη επιφάνεια του νερού

                                                  σύνδεση

Τρίτη 29 Απριλίου 2025

Ερωτήσεις Επανάληψης Φυσικής Γ Γυμνασίου

 (Σ, Λ) Το κύκλωμα που φαίνεται στην εικόνα συναρμολογήθηκε κατά λάθος οπότε κινδυνεύει να καταστραφεί:

α. ο λαμπτήρας,      β. το αμπερόμετρο 

γ. το βολτόμετρο,      δ. η μπαταρία


                      συνέχεια

Δευτέρα 28 Απριλίου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: ο γλάρος και η σαρδέλα

Ένας γλάρος που πετάει πάνω από την ήρεμη επιφάνεια θάλασσας βρίσκεται κάποια στιγμή στην ίδια, περίπου, κατακόρυφη, με μία σαρδέλα που κολυμπάει σε κάποιο βάθος.

Να βρεθούν: 

α. πόσο πιο κοντά του, από ό,τι πραγματικά, βλέπει ο γλάρος να κολυμπάει η σαρδέλα 

γ. πόσο πιο μακριά της, από ό,τι πραγματικά, βλέπει η σαρδέλα να πετάει ο γλάρος

                                συνέχεια

Εργαστηριακή δραστηριότητα Φυσικής Β Γυμνασίου: βρασμός υγρού

η θερμοκρασία βρασμού ενός υγρού εξαρτάται από το υγρό και μειώνεται, όταν μειώνεται η εξωτερική πίεση

η αύξηση της θερμοκρασίας βρασμού του αλατόνερου εξαρτάται από την περιεκτικότητά του σε αλάτι

η θερμοκρασία βρασμού ενός υγρού είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του

                                                      συνέχεια

Κυριακή 27 Απριλίου 2025

Ερώτηση σχολικού βιβλίου Φυσικής Β Γυμνασίου

Το νερό δε χύνεται διότι ισορροπεί.

Οι δυνάμεις που δέχεται το νερό δηλαδή το βάρος του με φορά προς τα κάτω, η δύναμη από το χαρτόνι με φορά προς τα πάνω, η δύναμη από τον πυθμένα του ποτηριού με φορά προς τα κάτω και η συνισταμένη των δυνάμεων από τα τοιχώματα του ποτηριού με φορά προς τα κάτω έχουν συνισταμένη ίση με μηδέν.

Με άλλα λόγια το νερό δεν χύνεται

διότι υπάρχει το χαρτόνι και το εμποδίζει.           Όπως δεν χύνεται και όταν το ποτήρι είναι “σωστά”.

                             συνέχεια

Σάββατο 26 Απριλίου 2025

182 Σπαζοκεφαλιές

αναζητείστε το σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία της πόλης σας, καθώς και στον Εκδοτικό Οίκο Ελληνοεκδοτική, Ιπποκράτους 82,   Αθήνα 2103635229, τιμή 11,10 ευρώ

σίγουρα θα αρέσει σε "ανήσυχους" νέους από 7 έως 77 ετών 

΄νταξ υπάρχουν και δύσκολες, αλλά και μπλόφες και ισχύει ότι πολλές φορές τα φαινόμενα απατούν και όποιος βιάζεται σκοντάφτει...


Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: φάσματα

Φάσµα εκποµπής λυχνίας πυρακτώσεως

θέτουµε σε λειτουργία το τροφοδοτικό και αυξάνουµε την ισχύ ώσπου να φωτοβολήσει η λυχνία πυρακτώσεως και παρατηρούµε µε το φασµατόµετρο το φάσµα της 

                                                           συνέχεια

Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: τριβή

η τριβή που υπολογίζουμε είναι η οριακή τριβή που κατά προσέγγιση μπορεί να θεωρηθεί ίση με την (λίγο μικρότερή της) τριβή ολίσθησης

η προηγούμενη προσέγγιση είναι περισσότερο ικανοποιητική αν, καθώς αυξάνουμε τη γωνία φ, χτυπάμε ελαφρά το κινητό τμήμα του τριβομέτρου κάθετα με το επίπεδό του

για τους υπολογισμούς δεχθήκαμε ότι g=9.80m/s2 

                           συνέχεια

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: εκροή υγρού

 Κυλινδρικό δοχείο, τοποθετημένο πάνω σε τραχύ οριζόντιο επίπεδο, περιέχει υγρό βάθους Η.

Α. Σε ποιο βάθος h πρέπει να ανοίξουμε μια μικρή τρύπα στο δοχείο, ώστε η φλέβα του να συναντήσει το οριζόντιο επίπεδο στη μέγιστη δυνατή απόσταση από το δοχείο;                       Πόση είναι αυτή η απόσταση;

                           συνέχεια

Παρασκευή 25 Απριλίου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: μέτρηση ύψους λόφου

Δύο παρατηρητές Α και Β που βρίσκονται σε μια πεδιάδα θέλοντας να υπολογίσουν το ύψος ενός λόφου που βρίσκεται ανάμεσά τους, πραγματοποιούν το παρακάτω πείραμα: ο παρατηρητής Α ρίχνει μια φωτοβολίδα κατακόρυφα προς τα πάνω και ο παρατηρητής Β μόλις βλέπει τη φωτοβολίδα που έριξε ο Α ρίχνει κι αυτός μια φωτοβολίδα…

                             συνέχεια

Επιλεγμένες Ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: το υδροστατικό παράδοξο

Τελικά, όμως, ποιο είναι το υδροστατικό παράδοξο;

το πείραμα του Πασκάλ;

το γεγονός ότι οι πιέσεις στους πυθμένες των δοχείων που φαίνονται στην εικόνα είναι ίσες;

το γεγονός ότι οι δυνάμεις που ασκούνται από το υγρό στους πυθμένες των δοχείων είναι ίσες;  

το γεγονός ότι οι δυνάμεις που ασκούν τα δοχεία στο τραπέζι πάνω στο οποίο ισορροπούν είναι άνισες;

                              συνέχεια

Πέμπτη 24 Απριλίου 2025

Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Γ Γυμνασίου: ανάκλαση και διάθλαση

 α. ανάκλαση και επαλήθευση των νόμων της

β. διάθλαση και επαλήθευση των νόμων της

γ. ολική ανάκλαση και μέτρηση της ορικής γωνίας

δ. υπολογισμός του δείκτη διάθλασης του γυαλιού

                               συνέχεια



Ερωτήσεις φυσικής Β Γυμνασίου: μηχανική ενέργεια

Μια μικρή σφαίρα βάλλεται από το έδαφος κατακόρυφα προς τα πάνω      Α. Πώς μπορεί, με τη βοήθεια του θεωρήματος διατήρησης της μηχανικής ενέργειας, να δικαιολογηθεί η κίνηση που κάνει η σφαίρα;    Β. Τι ισχύει για το μέτρο της ταχύτητάς της όταν αυτή βρίσκεται: α. στην κατώτατη θέση, όταν ξεκινάει β. στην κατώτατη θέση, όταν επιστρέφει γ. στην ανώτατη θέση δ. σε τυχαία θέση της διαδρομής της;

                              συνέχεια


Τετάρτη 23 Απριλίου 2025

Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: ανάποδη βολή σε κεκλιμένο επίπεδο

Από σημείο Α μεγάλου κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ, βάλλεται υπό γωνία θ σε σχέση με αυτό και στην “τομή” του, δηλαδή πάνω στο κατακόρυφο επίπεδο που το τέμνει κάθετα, σώμα μικρών διαστάσεων με αρχική ταχύτητα υ και με τρόπο που φαίνεται στο σχήμα και συναντά το κεκλιμένο επίπεδο σε σημείο Β.

Να βρεθούν: α. ο χρόνος κίνησης του σώματος          γ. ο χρόνος κίνησης του σώματος ώσπου αυτό να βρεθεί στη μέγιστη απόσταση από το κεκλιμένο επίπεδο ε. η σχέση των γωνιών θ και φ ώστε το σώμα να φθάσει στο σημείο Β κάθετα με το κεκλιμένο επίπεδο

                         συνέχεια

Διαθεματική προσέγγιση Γ Γυμνασίου: ο Κουλεντιανός Πύργος

Όταν ο παρατηρητής που βρισκόταν στον πύργο (ένας, τουλάχιστον, από τους κατοίκους της περιοχής, εκ περιτροπής) αντιλαμβανόταν παρουσία πειρατών στη θάλασσα, άναβε φωτιά σε ξερά κλαδιά που είχαν τοποθετηθεί στην ταράτσα του πύργου και στη συνέχεια τον εγκατέλειπε. Η φωτιά γινόταν αντιληπτή από τους κατοίκους της περιοχής, αλλά και από τον παρατηρητή του επόμενου πύργου, εννοείται οι δύο πύργοι είχαν οπτική επαφή μεταξύ τους, που έκανε την ίδια διαδικασία.

                               συνέχεια

Τρίτη 22 Απριλίου 2025

Φυσική Γ Λυκείου: ο δεξιόστροφος κοχλίας

ο δεξιόστροφος κοχλίας είναι ένας κοχλίας που, όπως η κοινή βίδα, αν τον στρέφουμε (με κατσαβίδι, με το χέρι ή με άλλον τρόπο) προς τα δεξιά (όπως οι δείκτες ρολογιού) αυτός (άρα και η μύτη του) προχωράει προς τα εμπρός και με τη βοήθειά του μπορούμε εύκολα και σίγουρα να προσδιορίσουμε τη φορά των διανυσματικών μεγεθών του ηλεκτρομαγνητισμού        
                                     συνέχεια...                                                                           

                                                                        

Δευτέρα 21 Απριλίου 2025

Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: οριζόντια βολή σε κεκλιμένο επίπεδο

Από σημείο Α μεγάλου κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ, βάλλεται οριζόντια σώμα μικρών διαστάσεων. Η αρχική ταχύτητα υ του σώματος, άρα και η τροχιά του, είναι πάνω στο κατακόρυφο επίπεδο που τέμνει κάθετα το κεκλιμένο (που χαρακτηρίζεται και ως τομή του κεκλιμένου επιπέδου) και συναντά το κεκλιμένο επίπεδο σε σημείο Β.

Να βρεθούν: α. ο χρόνος κίνησης του σώματος, β. η απόσταση s ανάμεσα στα σημεία Α και Β. (η αντίσταση που συναντά το σώμα στον αέρα θεωρείται ασήμαντη.)

Δίδεται η επιτάχυνση g της βαρύτητας.

                           συνέχεια

Δευτέρα 7 Απριλίου 2025

Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: μέτρηση επιτάχυνσης

πραγματοποιούμε τη διάταξη που φαίνεται στο σχήµα συγκρατώντας, αρχικά, το αµαξίδιο ακίνητο

αφήνουµε το αµαξίδιο ελεύθερο να κινηθεί και µετράµε τη γωνία που σχηµατίζει το νήµα µε την κατακόρυφη

                               συνέχεια

Κυριακή 30 Μαρτίου 2025

μόλις έφτασε στα χέρια μου...

μόλις τώρα έφτασε στα χέρια μου,
το άνοιξα στην τύχη και πού έπεσα;
(και ποιόν βρήκε να βαρέσει;
τον Λεωνίδα τον Μολυβάτο, άκου δηλαδή επιλογή!
Αθηνόδωρος Προύσαλης, ταβέρνα “το παλουκάκι”, από την ταινία “μια Ιταλίδα απ την Κυψέλη”..)
“Διαθέτουμε “παράξενα” κομμάτια σπάγκων που δεν έχουν σταθερό πάχος και διαφέρουν, επίσης, μεταξύ τους και ως προς το μήκος τους.
Έχουν, όμως, μια κοινή ιδιότητα: αν σε κάποιο άκρο ενός τέτοιου κομματιού ανάψουμε φωτιά το κομμάτι καίγεται σε χρόνο τέσσερα λεπτά.
Πώς μπορούμε με τη βοήθεια αυτών των κομματιών να αντιληφθούμε πότε περνά χρόνος ίσος:
α. με δύο λεπτά, β. με ένα λεπτό;”
(αναζητείστε το σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία, και στον Εκδοτικό Οίκο, Ελληνοεκδοτική, Ιπποκράτους 82, Αθήνα, 2103635229,
σίγουρα θα αρέσει σε "ανήσυχους "νέους από 7 έως 77 ετών, μάλιστα)


Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025

κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο μου

 μόλις κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο μου!  

 “182 Σπαζοκεφαλιές…”

σε όλα τα βιβλιοπωλεία

κεντρική διάθεση: Ιπποκράτους 82, Αθήνα, 2103635229

για "ανήσυχους "νέους από 7 έως 77 ετών, μάλιστα

(παρακαλούνται οι συνάδελφοι και οι φίλοι να ρίξουν μια ματιά σε μια τυχαία σελίδα και αν τους αρέσει, που θα τους αρέσει, να το αγοράσουν και να το συστήσουν σε γνωστούς και φίλους)

Δώρο μία, από τις, σχετικά, εύκολες: Ένα σαλιγκαράκι βόσκοντας σε ένα λιβάδι έπεσε, από απροσεξία, σε ένα πηγάδι βάθους 5 μέτρων, που είχε λίγο νερό στον πυθμένα του, γι αυτό και ευτυχώς δεν πληγώθηκε.

Κάποια στιγμή, επειδή το σαλιγκάρι πεινάει, αρχίζει να ανεβαίνει προς τα πάνω για να φάει. Το σαλιγκάρι στη διάρκεια της μέρας ανεβαίνει 4 μέτρα και στη διάρκεια της νύχτας, επειδή κοιμάται, γλιστρά προς τα κάτω 3 μέτρα (κερδίζει, ουσιαστικά, 1 μέτρο).

Αν το σαλιγκάρι ξεκίνησε να ανεβαίνει το πρωί μιας Κυριακής πότε θα φάει;

Δώρο και άλλη μία, σχετικά, δύσκολη: κατά τη διάρκεια που ένας Εσκιμώος κοντά στον Βόρειο Πόλο έχει 6 μήνες συνέχεια ημέρα, πώς μπορεί να καταλάβει πότε πέρασε ένα ημερονύχτιο για τους άλλους κατοίκους της Γης, αν δεν διαθέτει κανένα όργανο τεχνολογίας;


 

Δευτέρα 17 Μαρτίου 2025

Ερωτήσεις Φυσικής Γ Γυμνασίου: σύνδεση λαμπτήρων

Δύο λαμπτήρες συνδέονται σε σειρά και σε παραλληλία

Ποια σχέση συνδέει την ένταση του ρεύματος που διαρρέει το σύστημά τους με την ένταση του ρεύματος που διαρρέει κάθε έναν από αυτούς, πώς διαπιστώνουμε αυτή τη σχέση και πώς την ερμηνεύουμε;

                             συνέχεια

Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

Επιλεγμένες ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: πίεση

 Γιατί ένα τανκ κινείται με τις ερπύστριες που έχουν μεγάλη επιφάνεια και διαθέτουν στην εξωτερική τους πλευρά καρφιά με μικρή “μυτούλα”; 

         συνέχεια

Εργαστηριακή άσκηση Φυσικής Α Γυμνασίου: βρασμός υγρών

η θερμοκρασία βρασμού ενός υγρού εξαρτάται από το υγρό και μειώνεται, όταν μειώνεται η εξωτερική πίεση

η αύξηση της θερμοκρασίας βρασμού του αλατόνερου εξαρτάται από την περιεκτικότητά του σε αλάτι

η θερμοκρασία βρασμού ενός υγρού είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του και, άρα, κριτήριο αναγνώρισής του 

                                             συνέχεια