Το κάτω άκρο κατακόρυφου ελατηρίου είναι στερεωμένο σε
οριζόντιο επίπεδο. Στο πάνω άκρο του ελατηρίου είναι δεμένος ένας δίσκος πάνω
στον οποίο κάθεται ένα βατραχάκι και αρχικά όλο το σύστημα είναι ακίνητο.
Κάποια χρονική στιγμή, που θεωρούμε αρχή μέτρησης του χρόνου, το βατραχάκι,
επειδή πεινάει, εκτινάσσεται απότομα προς τα πάνω και μόλις καταφέρνει να
πιάσει μια μύγα, αμελητέας μάζας και ορμής, τη στιγμή που αυτή πετάει στην
ίδια κατακόρυφη με αυτό και σε ύψος που
βρίσκεται στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο με το ελεύθερο άκρο του ελατηρίου
όταν αυτό έχει το φυσικό του μήκος. Να βρεθούν: α, β, γ, δ, ε, στ, ζ, η, θ
Τετάρτη 30 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: το βατραχάκι
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: το γεράκι και το περιστέρι
Ένα
περιστέρι πετά οριζόντια με σταθερή ταχύτητα, σε κάποιο ύψος πάνω από μια
πεδιάδα.
Κάποια χρονική στιγμή το
περιστέρι, γυρίζοντας το κεφάλι του προς τα πίσω, διαπιστώνει με τρόμο ότι ένα
γεράκι πετά προς το μέρος του, στο ίδιο ύψος και με την ίδια πορεία, οπότε:
α.
για να γλιτώσει το περιστέρι “βάζει τα δυνατά του” και καταφέρνει να κινείται
στη συνέχεια με σταθερή επιτάχυνση
β.
από το φόβο του αφήνει δύο “κουτσουλιές”, την πρώτη αμέσως και τη δεύτερη μετά
από κάποιο χρόνο από τη στιγμή που αντελήφθη το γεράκι
Να βρεθούν: Α., Β., Γ.,
Δ.
Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Β Γυμνασίου: άνωση
ο κύλινδρος της συσκευής της άνωσης, όταν είναι βυθισμένος μέσα στο νερό που ρίξαμε μέσα στον ογκομετρικό σωλήνα, δεν πρέπει να έρχεται σε επαφή με τα τοιχώματα του σωλήνα
προσθέτοντας μικρή ποσότητα κατάλληλου
δείκτη στο νερό που βρίσκεται μέσα σε γυάλινο δοχείο, επιτυγχάνουμε να διακρίνεται
σαφέστερα η ελεύθερη επιφάνεια του νερού
Τρίτη 29 Απριλίου 2025
Ερωτήσεις Επανάληψης Φυσικής Γ Γυμνασίου
(Σ, Λ) Το κύκλωμα που φαίνεται στην
εικόνα συναρμολογήθηκε κατά λάθος οπότε κινδυνεύει να καταστραφεί:
α. ο λαμπτήρας, β. το αμπερόμετρο
γ.
το βολτόμετρο, δ. η μπαταρία
Δευτέρα 28 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: ο γλάρος και η σαρδέλα
Ένας γλάρος που πετάει πάνω από την ήρεμη επιφάνεια θάλασσας βρίσκεται κάποια στιγμή στην ίδια, περίπου, κατακόρυφη, με μία σαρδέλα που κολυμπάει σε κάποιο βάθος.
Να βρεθούν:
α. πόσο πιο κοντά του, από ό,τι πραγματικά, βλέπει ο γλάρος να κολυμπάει η σαρδέλα
γ. πόσο πιο μακριά της, από ό,τι πραγματικά, βλέπει η
σαρδέλα να πετάει ο γλάρος
Εργαστηριακή δραστηριότητα Φυσικής Β Γυμνασίου: βρασμός υγρού
Κυριακή 27 Απριλίου 2025
Ερώτηση σχολικού βιβλίου Φυσικής Β Γυμνασίου
Το νερό δε
χύνεται διότι ισορροπεί.
Οι δυνάμεις
που δέχεται το νερό δηλαδή το βάρος του με φορά προς τα κάτω, η δύναμη από το
χαρτόνι με φορά προς τα πάνω, η δύναμη από τον πυθμένα του ποτηριού με φορά
προς τα κάτω και η συνισταμένη των δυνάμεων από τα τοιχώματα του ποτηριού με
φορά προς τα κάτω έχουν συνισταμένη ίση με μηδέν.
Με άλλα λόγια
το νερό δεν χύνεται
διότι υπάρχει το
χαρτόνι και το εμποδίζει. Όπως δεν χύνεται και όταν το
ποτήρι είναι “σωστά”.
Σάββατο 26 Απριλίου 2025
182 Σπαζοκεφαλιές
αναζητείστε το σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία
της πόλης σας,
καθώς και στον Εκδοτικό Οίκο Ελληνοεκδοτική, Ιπποκράτους 82, Αθήνα
2103635229, τιμή 11,10 ευρώ
σίγουρα θα
αρέσει σε "ανήσυχους" νέους από 7
έως 77 ετών
΄νταξ υπάρχουν και δύσκολες, αλλά και μπλόφες και
ισχύει ότι πολλές φορές τα φαινόμενα απατούν και όποιος βιάζεται σκοντάφτει...
Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Γ Λυκείου: φάσματα
Φάσµα
εκποµπής λυχνίας πυρακτώσεως
θέτουµε σε λειτουργία το τροφοδοτικό και αυξάνουµε την ισχύ ώσπου να φωτοβολήσει η λυχνία πυρακτώσεως και παρατηρούµε µε το φασµατόµετρο το φάσµα της
συνέχειαΕργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: τριβή
η προηγούμενη προσέγγιση είναι περισσότερο ικανοποιητική αν, καθώς
αυξάνουμε τη γωνία φ, χτυπάμε ελαφρά το κινητό τμήμα του τριβομέτρου κάθετα με
το επίπεδό του
για
τους υπολογισμούς δεχθήκαμε ότι g=9.80m/s2
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: εκροή υγρού
Παρασκευή 25 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: μέτρηση ύψους λόφου
Δύο
παρατηρητές Α και Β που βρίσκονται σε μια πεδιάδα θέλοντας να υπολογίσουν το
ύψος ενός λόφου που βρίσκεται ανάμεσά τους, πραγματοποιούν το παρακάτω πείραμα:
ο παρατηρητής Α ρίχνει μια φωτοβολίδα κατακόρυφα προς τα πάνω και ο
παρατηρητής Β μόλις βλέπει τη φωτοβολίδα που έριξε ο Α ρίχνει κι αυτός μια
φωτοβολίδα…
Επιλεγμένες Ερωτήσεις Φυσικής Β Γυμνασίου: το υδροστατικό παράδοξο
Τελικά, όμως,
ποιο είναι το υδροστατικό παράδοξο;
το πείραμα
του Πασκάλ;
το γεγονός
ότι οι πιέσεις στους πυθμένες των δοχείων που
φαίνονται στην εικόνα είναι ίσες;
το γεγονός ότι οι δυνάμεις που ασκούνται από το υγρό στους πυθμένες των
δοχείων είναι ίσες;
το γεγονός ότι οι δυνάμεις που ασκούν τα δοχεία στο τραπέζι πάνω στο οποίο
ισορροπούν είναι άνισες;
Πέμπτη 24 Απριλίου 2025
Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Γ Γυμνασίου: ανάκλαση και διάθλαση
β.
διάθλαση και επαλήθευση των νόμων της
γ.
ολική ανάκλαση και μέτρηση της ορικής γωνίας
δ.
υπολογισμός του δείκτη διάθλασης του γυαλιού
Ερωτήσεις φυσικής Β Γυμνασίου: μηχανική ενέργεια
Μια μικρή σφαίρα βάλλεται από το έδαφος κατακόρυφα προς τα πάνω Α. Πώς μπορεί, με τη βοήθεια του θεωρήματος διατήρησης της μηχανικής ενέργειας, να δικαιολογηθεί η κίνηση που κάνει η σφαίρα; Β. Τι ισχύει για το μέτρο της ταχύτητάς της όταν αυτή βρίσκεται: α. στην κατώτατη θέση, όταν ξεκινάει β. στην κατώτατη θέση, όταν επιστρέφει γ. στην ανώτατη θέση δ. σε τυχαία θέση της διαδρομής της;
Τετάρτη 23 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: ανάποδη βολή σε κεκλιμένο επίπεδο
Από σημείο Α μεγάλου κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ, βάλλεται υπό γωνία θ σε σχέση με αυτό και στην “τομή” του, δηλαδή πάνω στο κατακόρυφο επίπεδο που το τέμνει κάθετα, σώμα μικρών διαστάσεων με αρχική ταχύτητα υ και με τρόπο που φαίνεται στο σχήμα και συναντά το κεκλιμένο επίπεδο σε σημείο Β.
Να βρεθούν: α. ο χρόνος κίνησης του σώματος γ.
ο χρόνος κίνησης του σώματος ώσπου αυτό να βρεθεί στη μέγιστη απόσταση από το
κεκλιμένο επίπεδο ε. η σχέση των γωνιών θ και φ ώστε το σώμα να φθάσει στο
σημείο Β κάθετα με το κεκλιμένο επίπεδο
Διαθεματική προσέγγιση Γ Γυμνασίου: ο Κουλεντιανός Πύργος
Όταν ο παρατηρητής που βρισκόταν στον πύργο (ένας, τουλάχιστον, από τους κατοίκους της περιοχής, εκ περιτροπής) αντιλαμβανόταν παρουσία πειρατών στη θάλασσα, άναβε φωτιά σε ξερά κλαδιά που είχαν τοποθετηθεί στην ταράτσα του πύργου και στη συνέχεια τον εγκατέλειπε. Η φωτιά γινόταν αντιληπτή από τους κατοίκους της περιοχής, αλλά και από τον παρατηρητή του επόμενου πύργου, εννοείται οι δύο πύργοι είχαν οπτική επαφή μεταξύ τους, που έκανε την ίδια διαδικασία.
Τρίτη 22 Απριλίου 2025
Φυσική Γ Λυκείου: ο δεξιόστροφος κοχλίας
ο δεξιόστροφος κοχλίας είναι ένας κοχλίας που, όπως η κοινή βίδα, αν τον στρέφουμε (με κατσαβίδι, με το χέρι ή με άλλον τρόπο) προς τα δεξιά (όπως οι δείκτες ρολογιού) αυτός (άρα και η μύτη του) προχωράει προς τα εμπρός και με τη βοήθειά του μπορούμε εύκολα και σίγουρα να προσδιορίσουμε τη φορά των διανυσματικών μεγεθών του ηλεκτρομαγνητισμού
Δευτέρα 21 Απριλίου 2025
Επιλεγμένη Άσκηση Φυσικής Β Λυκείου: οριζόντια βολή σε κεκλιμένο επίπεδο
Από σημείο Α μεγάλου
κεκλιμένου επιπέδου, γωνίας κλίσης φ, βάλλεται οριζόντια σώμα μικρών διαστάσεων. Η αρχική
ταχύτητα υ του σώματος, άρα και η τροχιά του, είναι πάνω στο κατακόρυφο επίπεδο
που τέμνει κάθετα το κεκλιμένο (που χαρακτηρίζεται και ως τομή του κεκλιμένου επιπέδου) και συναντά το κεκλιμένο επίπεδο σε σημείο Β.
Να βρεθούν: α. ο χρόνος κίνησης του σώματος, β. η απόσταση s ανάμεσα στα σημεία Α και Β. (η αντίσταση που συναντά το σώμα στον αέρα θεωρείται ασήμαντη.)
Δευτέρα 14 Απριλίου 2025
Δευτέρα 7 Απριλίου 2025
Εργαστηριακή Άσκηση Φυσικής Α Λυκείου: μέτρηση επιτάχυνσης
πραγματοποιούμε τη διάταξη που φαίνεται στο σχήµα συγκρατώντας, αρχικά, το αµαξίδιο ακίνητο
αφήνουµε
το αµαξίδιο ελεύθερο να κινηθεί και µετράµε τη γωνία που σχηµατίζει το νήµα µε
την κατακόρυφη